Publicerad: 2014-09-03

Fridhemsgymnasiet och Lärarhögskolan i gemensam satsning på skolutveckling och forskning

NYHET Ett av Lärarhögskolans verksamhetsmål är att vidareutveckla forskning kopplat till skolutveckling. Det första konkreta projektet inom denna satsning sker i samverkan med Fridhemsgymnasiet

Ett av Lärarhögskolans verksamhetsmål är att vidareutveckla forskning kopplat till skolutveckling. Det första konkreta projektet inom denna satsning sker i samverkan med Fridhemsgymnasiet. Skolan satsar utvecklingsresurser och Lärarhögskolan har utlyst 3 mkr i forskningsanslag, som har tilldelats docent Torulf Palm. Projektet inriktas mot att utveckla en formativ undervisningspraktik vid skolan, och innefattar fortbildning, utveckling av undervisningsmodeller samt utvärdering av effekter.

"Vi har lagt grunden för denna typ av samverkan i en konstruktiv dialog med Umeå kommuns skolledning, och är jätteglada att projektet nu kör igång" säger Lärarhögskolans rektor Maria Löfgren.

Bilden är från uppstartsmötet med projektledare Torulf Palm samt företrädare för Fridhemsgymnasiet och Lärarhögskolan.

Redaktör: Marie Oscarsson