Publicerad: 2017-09-07

Frisk satsning på hälsa vid Umeå universitet

NYHET Som en del i en satsning på hälsa och friskvård vid Umeå universitet har Idrottshögskolan tagit initiativ att väcka liv i den slumrande Studentsportardagen. Onsdag den 13 september erbjuds studenter och anställda vid Umeå universitet ett program med såväl kostnadsfria föreläsningar inom området samt olika aktiviteter.

Idrottshögskolan fick i maj (-17) mandatet av Universitetsledningen att arbeta vidare med att skapa ett nytt koncept för Studentsportardagen med aktiviteter för såväl studenter som personal vid Umeå universitet. Onsdagen den 13 september lanserar Idrottshögskolan det nya konceptet "Hälsa på campus" som syftar till att inspirera och motivera till fysisk aktivitet/ökad kunskap om fysisk aktivitet och hälsa.

- Det känns roligt med en nytändning av den bortglömda Studentsportardagen. Vi hoppas att så många studenter och kollegor som möjligt vill ta del av dagens program. Förhoppningsvis blir det ett välbesökt arrangemang som blir ett återkommande event två gånger per år, säger Tove Mårs, projektadministratör vid Idrottshögskolan.

Läs mer om Hälsa på campus

Redaktör: Anna-Karin Eriksson