Publicerad: 2012-09-06

Full fart med nya studenter

NYHET Nytt läsår börjar och intresset för it-utbildningar är mycket stort vid Umeå universitet. Det märktes inte minst när de nya studenterna i veckan anlände till institutionen för informatik.

Antalet förstahandsansökningar till it-utbildningar vid Umeå universitet har fördubblats från 2009 till 2012. För Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot it-miljöer har till och med en tredubbling skett, vilket innebär att många konkurrerar om platserna på utbildningarna.

Under veckan har de nya studenterna tagits emot och fått sin första introduktion. För Informatik innebär det att alla platser är fulla på de tre grundutbildningarna Systemvetenskapliga programmet (40 platser), Digital medieproduktion (30 platser) och Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot it-miljöer (20 platser).

– Ni har kommit in i ganska hög konkurrens så ni har redan kommit långt ni som är här, säger studierektor Daniel Skog när han hälsar alla nya studenter välkomna.

Välkomstarrangemangen sker under flera dagar då de nya studenterna får sin första introduktion till sina program, får möta programansvariga och inte minst de studenter som redan läst något år på programmen.

Nu väntar en spännande tid med att utforska hur it och digitala tjänster och produkter förändrar människors vardag, yrkesliv och organisationer.

Redaktör: Mikael Hansson