Publicerad: 2012-10-02

Full fart på Forskarfredag

NYHET I fredags var det dags för Forskarfredag – Europas största vetenskapsfestival. I Umeå fanns en stor kunskapstörst. Totalt besökte närmare 900 personer evenemanget.

– Forskarfredag var en stor succé, vi har aldrig haft så många besökare på Umevatoriet. Det är verkligen jätteroligt att det finns ett sådant stort intresse för forskning i Umeå – vi lyckades konkurrera ut TV-soffan och fredagsmyset, säger Annika Kjellsson Lind, verksamhetschef för Umevatoriet, där evenemanget ägde rum på kvällen.

Uppblåsbart planetarium

Redan klockan elva tjuvstartade Forskarfredag nere i centrala Umeå. På Rådhustorget stod ett stort uppblåsbart planetarium placerat mellan kebabvagnar och korvstånd. Här fick förbipasserande chansen att ta en paus från fredagshets och njuta av stjärnhimlen mitt på blanka dagen.
– Känner ni igen någon stjärnbild? frågar Marianne Eik, pedagog på Umevatoriet, och riktar laserpekaren mot Orions bälte för att sedan låta den röda ljusstrålen peka ut hur stjärnorna runt omkring bildar krigaren Orions svärd och pilbåge.

Frågvisa barn

Som vanligt var det barnen som vågade ge svar och ställa frågor. De vuxna satt och gnuggade sig i ögonen och hoppades få syn på det som barnen redan upptäckt. – Har ni svårt att se stjärnorna? Det tar längre tid för vuxna att vänja sig vid mörkret, berättar Marianne Eik. Och visst var det en annorlunda upplevelse.
– Det var fett nice, utbrister en tonåring efter visningen.

Kö en halvtimme innan

På kvällen förflyttades Forskarfredag till Umevatoriet på Umestans företagspark. Där bjöds det på prova på-aktiviteter, föreläsningar, filmvisning, teleskopvisningar i observatoriet och mycket annat. Redan en halvtimme innan Umevatoriet slog upp portarna stod besökare och väntade utanför dörrarna. Klockan sex strömmade det in barn, tonåringar, studenter, föräldrar och pensionärer.
– Antalet besökare överträffade alla våra förväntningar, säger Annika Kjellsson Lind.

Extra föreställning

Platserna tog snabbt slut till den första programpunkten – kemishowen. En extra föreställning sattes in. Besökarna spred ut sig i Umevatoriets lokaler för att experimentera med den eldsprutande draken Berta, lyssna på en föreläsning om robotar, extrahera DNA från frukt, testa sin röst, utforska det vilda växt- och djurlivet under havsytan och lära sig mer om livets byggstenar – proteinerna.
– Det var jätteroligt och inspirerande att se barnens glänsande ögon. Jag fick också kontakt med ungdomar som vill komma på besök till vårt laboratorium och som är intresserade av att välja vårt studieämne, berättar Uwe Sauer, som är universitetslektor vid den kemiska institutionen och ansvarade för den sistnämnda aktiviteten.

Gula ärtor och tandpetare fungerar alldeles utmärkt för den som vill designa sina egna molekyler.

Anna-Lisa Rådström, pedagog på Umevatoriet, experimenterar med den eldsprutande draken Berta.

Marinbiologen Chatarina Karlsson från Umeå marina forskningscentrum berättar om det vilda växt- och djurlivet under havsytan.

Akvarierna med ishavsgråsuggor fascinerade.

Kafeterian på Umevatoriet var fylld av besökare. I rummet in till kunde besökarna testa sin röst med stöd av Inger Hällgren och Suvi Karjalainen, legitimerade logopeder vid institutionen för språkstudier.

På övervåningen, i räknetälten från Bagdad, kunde besökarna prova på matematiska klurigheter... och schack.

Anke Hüser, postdoktor vid institutionen för fysiologisk botanik, ansvarade för en aktivitet där besökarna fick extrahera DNA från frukt.

Högtryck på kemishowen med Ingmar Sethson och Bastien Erpelding från institutionen för matematikens och naturvetenskapernas didaktik.

Foto: Christina HülsmannText: Karin Wikman

Redaktör: Karin Wikman