Publicerad: 2016-02-25

Fullsatt när datavetenskap möter gymnasieelever

NYHET Desirée Fredriksson och Emma Wahlberg är två av studenterna som finns på plats för att informera gymnasieeleverna om möjligheten att läsa datavetenskap.

Informationsdagen den 24 februari lockar nästan 3 000 besökare till Umeå universitet. Då finns också studenter från Datavetenskap på plats för att inspirera fler att söka sig till utbildningarna.

Nästan 3 000 gymnasieelever från hela Norrland kommer för en dag till Umeå universitet för att inspireras, informeras, mötas och få möjlighet att ställa alla frågor som bubblar inför framtiden.

– Jag hade inte programmerat innan jag började. Men det har gått bra att komma in i det. Våra framtida yrken finns överallt. Jag jobbar själv extra inom restaurang och där finns det både kassasystem och personalsystem som datavetare utvecklar. Du får jobb direkt du går ut, berättar Desirée Fredriksson, som nu läser första året på Kandidatprogrammet för datavetenskap och är med och informerar gymnasieeleverna.

Emma Wahlberg har också valt att plugga datavetenskap och finns med för informera om pogrammen.

– Det är så mycket du kan göra efter den här utbildningen. Jag har varit volontär i Tanzania på ett barnhem. Där behövs hjälp med att bygga ut internet. Det är något jag gärna kan tänka mig jobba med, säger Emma Wahlberg.

Totalt kommer 31 bussar med 1 550 elever från Västerbotten, Västernorrland, Norrbotten och Jämtland – från Luleå i norr till Sundsvall i söder och Östersund i väster. Från Umeå med närområde deltar närmare 1 400 elever.

Dagen inleds med ett gemensamt pass där Umeå universitets studentambassadörer berättar om sin personliga resa till studierna. Nytt för i år är att Umeå universitet använder Snapchat under dagen för att i realtid visa vad som händer på olika platser på Informationsdagen. Alla elever har också möjlighet att skräddarsy sitt eget program i sin mobil.

Bilden ovan: Vill locka fler gymnasieelever att söka till IT-utbildningar vid Umeå universitet. Här ett gäng från datavetenskap. Från vänster: Henrik Björklund, programansvarig Teknisk datavetenskap, Emma Wahlberg, student, Marie Nordström, programansvarig Kandidatprogrammet i datavetenskap, och Desirée Fredriksson, student.

Redaktör: Mikael Hansson