Publicerad: 2020-03-12

Fullspäckat program när ny institution invigdes

NYHET Vår nya institution genererar god utbildning och nyttig forskning, löd de lite skämtsamma inledningsorden från samhällsvetenskapliga fakultetens dekan Ruth Mannelqvist, då Institutionen för kost- och måltidsvetenskap invigdes.

Text: Eva Stoianov

Lärarutbildningshusets ljusgård var fullsatt under onsdagen då Ruth Mannelqvist, rektor Hans Adolfsson och den nya prefekten för institutionen Maria Waling välkomnade. Moderator var Susanne Jonsson, känd TV-kock, matstylist och dessutom alumn. På scenen fanns även gastronomistudenter som demonstrerade matlagning och bjöd på shots och annat gott.

Hans Adolfsson invigde genom att bita i en chokladpralin med sellerikola som fyllning. Han sammanfattade kort bakgrunden till den nya institutionen och dess särhet gentemot andra institutioner och enheter.

– Det är en styrka att man inom detta ämne kan vara både vetenskaplig och kreativ, sade han.

Lydia Malm var en av de studenter

som deltog på scenen Hon går 6:e terminen på gastronomiprogrammet och berättade både om sina egna upplevelser av programmet och hur man jobbar med hållbarhet inom programmet.

– Vi lyfter till exempel bara lokala råvaror i våra menyer. Det går att göra så ofantligt mycket av det vi har i vårt närområde, sade Lydia.

Maria Waling, prefekt för den nya institutionen, framhöll att sammanslagningen av Institutionen för kostvetenskap och Restauranghögskolan berikar den nya institutionen. I och med sammanslagningen har ett även ett nytt forskarämne antagits.

– Nu får vi bredden och har kompetenser inom allt ifrån nutrition på cellnivå till det gastronomiska hantverket, både inom utbildning och forskning.

Det finns också en god tradition av samverkan inom området kost och måltid med samarbetsparter utanför universitetet, vilket framhölls av Carita Bengs, forskningsansvarig vid institutionen.

– Vi är vana att samarbete med alltifrån skola till äldreomsorg, privata och offentliga aktörer, med restauranger, besöksnäring och industri, sade hon.

Invigningen innehöll även ett symposium där bland andra Carl Jan Granqvist, Gastronomiska akademien/Måltidsakademien, Karsten Thurfjell, ledamot i Gastronomiska akademien/Måltidsakademien och Ella Nilsson, hedersdoktor vid Umeå universitet deltog.