Publicerad: 2014-09-08

Fullspäckat program när Sliperiet invigs

NYHET I veckan inviger Umeå universitet Sliperiet på Konstnärligt campus – en unik satsning på innovation och samverkan. Det blir en inspirerande invigningsvecka fylld med seminarier, installationer, prova-på-aktiviteter och workshops.

– Sliperiet är en resurs för hela universitetet, för Umeå och regionen. Vårt sikte är inställt på att bli ett utvecklingscentrum i världsklass och en mötesplats för forskare, kreatörer, entreprenörer, konstnärer, lärare och studenter, säger Agneta Marell, vicerektor för innovation och samverkan vid Umeå universitet.

Det är ett välfyllt invigningsprogram som Sliperiet bjuder på den 12­–18 september. Under sex dagar går det att diskutera och lära sig mer om alltifrån 3D-teknik, smarta material, drönare, robotar och hjärnforskning, till framtidens bränsle, Arktis, Umeå år 2064 och storytelling i film, tv och spel.

Under hela invigningsveckan erbjuds också visningar av Sliperiet och besök på Fab Lab – en öppen innovationsmiljö och verkstad med 3D-skrivare, portalfräs, laser- och vattenskärare. Här kan du också testa att utforma och bygga ihop din egen drönare. Huset är dessutom fyllt med installationer och uppvisningar, som exempelvis 'Gestural Space Invaders' med Interactive Institute Swedish ICT.

Varje dag i veckan går det även att delta i särskilda prova-på-aktiviteter – på fredag kan du exempelvis slöjda i trä och textil med nya inkubatorn, på lördag spela spel som Kulturverket skapat tillsammans med barn, och på tisdag går det att provsmaka och handla ekologiska och närproducerade grönsaks- och köttprodukter från Oxvikens gård.

Alla aktiviteter är gratis och öppna för alla – först till kvarn gäller. Ett undantag finns: Långfrukost på Sliperiet med föreläsningar och bondens marknad den 16 september kräver föranmälan via eventbrite.com.

Hela programmet för Sliperiet Opening Week

Redaktör: Karin Wikman