Publicerad: 2010-04-19

Fullt hus när kvinnors företagande stod på agendan

NYHET Vilja, mod och samarbete var ledorden i Ingrid Lindelöw Berntsons föreläsning om kvinnors företagande. Ett trettiotal kvinnor som vill men ännu inte tagit steget att starta eget, hade samlats för den sista av tre inspirationsföreläsningar kring eget företagande. Bakom initiativet står Företagarna i samarbete med Karriärcenter vid Enheten för näringsliv och samhälle.

-Många kvinnliga företagare är för rädda att ta betalt. Vi kvinnor är vana att arbeta för låga löner, säger Ingrid Lindelöw Berntson, som själv brottades med prissättningen när hon grundade sina två företag inom coaching och hälsa.

En cykelolycka och en bruten arm fick Ingrids karriär att ta en tvär vändning. Med arton års erfarenhet som sjukgymnast fick hon rådet att byta yrkesinriktning; ett besked som på samma gång var tungt och fyllt av möjligheter. Ingrid tog hjälp av Entreprenörcentrum, och snart stod ett inrett kontor färdigt hemma i källaren.

-Många kvinnor startar väldigt försiktigt hemma i källaren, säger Ingrid, som numera själv agerar mentor för kvinnliga entreprenörer som ligger i startgroparna.

Två studenter som nyligen påbörjat processen med att starta eget, är Evelina Englen och Helena Andersson. Det var sedan Evelina och Helena, i samband med en av föreläsningarna, introducerades för inkubatorerna Uminova och Bic factory, som bollen sattes i rullning. Flera frågetecken har rätats ut, och siktet är nu ställt på reklambranschen. -Man blir peppad av att vara med på sånt här eftersom man ser att andra har lyckats, säger Helena, som får medhåll av Evelina:
-Till en början vet man inte hur man ska klara det, men efter att ha hört alla föreläsarare börjar man se möjligheter istället.

Vid denna tredje sammankomst presenterades Entreprenörcentrums projekt Framgångståget, som syftar till att bredda spirande entreprenörers kunskaper inom bland annat juridik och ekonomi, Leia en företagsaccelerator och företagshotell för kvinnor, samt Uminova innovation, som bistår studenter genom hela processen från affärsidé till start av företag.

-Det som varit gemensamt för alla föreläsare vid de tre inspirationspassen har varit den stora glädje och stolthet de känner över det företag de skapat, säger Boel Elmroth vid ENS. Att vara sin egen chef och välja att arbeta med det man tycker är roligt ger en personlig kick och ett driv som får dem att hitta lösningar på olika svårigheter som en egen företagare kan möta på vägen.