Publicerad: 2012-11-21

Futurefarmers / A Variation on Powers of Ten

NYHET Välkommen till en eftermiddag med samtal om vetenskapens gränser och olösta mysterier under ledning av Futurefarmers, konstnärerna Amy Franceschini och Michael Swaine.

På lördag 1 december kl 13-16 berättar de på Bildmuseet om sitt projekt A Variation on Powers of Ten och samtalar med inbjudna forskare.

De speciellt inbjuda gästerna är Ignacio Chapela, mikroekolog, University of California, Berkeley, Megan Shaw Prelinger, författare, San Francisco och Peter Galison (via Skype), professor i vetenskaps- och fysikhistoria vid Harvard University, Boston.

Var går gränserna för vårt vetande? Vetenskapsmän och konstnärer delar driften att se, röra vid och förstå det okända. Ögonblicket när vi upptäcker något för allra första gången är ett under. Vad gör dessa ögonblick med oss? Konstnärerna i Futurefarmers, Amy Franceschini och Michael Swaine, ställer dessa och andra frågor i ett mångfacetterat forskningsprojekt vid Berkeley Art Museum, University of California.

Inspirerade av Charles och Ray Eames film Powers of Ten från 1977 som illustrerar de relativa storleksförhållandena i universum i skala 1:10 bjöd Futurefarmers in forskare från en rad olika discipliner – filosofi, ekologi, mikrobiologi, astrobiologi, miljövetenskap, geografi och stadsplanering – för att diskutera kunskapsproduktion, hur gränserna för vårt vetande kan förstås, mätas, representeras och överskridas.  De tio samtalen, som hade formen av en picknick, publiceras i en bok som släpps i samband med evenemanget på Bildmuseet. Boken A Variation on Powers of Ten har producerats av Sternberg Press i samarbete med Bildmuseet.

Konstnärerna finns på plats från tisdag 27 november till söndag 2 december. Önskemål om tid för intervju kan skickas med vändande e-post.

För ytterligare information, kontakta gärna

Katarina Pierre, Museichef Bildmuseet 070-6433372
katarina.pierre@bildmuseet.umu.se