Publicerad: 2011-03-17

Fyra av fem Umeåstudenter hemma från Japan

NYHET Fem studenter från Umeå universitet befann sig i Japan i samband med jordbävningen och tsunamin. I dag är fyra av dessa hemma i Sverige. En student vid Handelshögskolan, som gör sin praktik i Tokyo, är fortfarande kvar.

De två studenterna som läser teknisk fysik och som befann sig som utbytesstudenter i Sendai, en av de värst utsatta städerna för tsunamin och som dessutom bara ligger omkring tio mil från de havererade kärnkraftsverken i Fukushima, är nu hemma hos sina föräldrar.

Universitetet har också haft två sjukgymnaststudenter som befunnit sig i staden Nagoya, söder om Tokyo. De rapporteras ha kommit hem till Umeå under dagen.

Kvar i Tokyo finns en student vid Handelshögskolan som gör sin praktik. Studentens praktikplats ligger i samma byggnad som den svenska ambassaden vilket har gjort att hon har känt sig trygg och valt att stanna kvar. Men eftersom läget vid kärnkraftsverken är högst osäkert och UD avråder från resor till hela Japan har Umeå universitetet i dag rekommenderat henne att lämna Japan.

Redaktör: Carina Dahlberg