Publicerad: 2022-09-08

Fyra forskare analyserar valet i Snabbtänkt

NYHET Tillsammans med ett hundratal andra forskare ska fyra forskare vid Umeå universitet ge sin syn på valet i rapporten ”Snabbtänkt – reflektioner från valet 2022”.

Text: Josefin Laestadius

Rapporten som ges ut elva efter valet är ett forskningssamarbete som samlar resultat, analyser och reflektioner från årets val och valrörelse. De forskare som medverkar i rapporten vid Umeå universitet är Johanna Arnesson, biträdande lektor i medie- och kommunikationsvetenskap, Anna-Britt Coe, docent i sociologi, Jesper Enbom, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap och Johan Hellström, docent i statsvetenskap.

Vad kommer du att fokusera på i din analys av valet och valrörelsen?

– Jag kommer tillsammans med Christina Grandien från Mittuniversitetet fokusera på svenska politiker i sociala medier, framför allt Youtube-kanalerna som tillhör partiledarna Annie Lööf och Ebba Busch. I vårt bidrag reflekterar vi över hur genrespecifika grepp och strategier hämtade från vlogging- och influencerbranschen används där och vad den sammansmältningen innebär för politisk kommunikation idag, säger Johanna Arnesson, biträdande lektor i medie- och kommunikationsvetenskap.

Kommer ni att ta upp något ytterligare i er analys?

– Vi kommer också att skriva om kanalernas plats och funktion i valrörelsen och politikernas kommunikationsstrategi som helhet, säger Johanna Arnesson.

Bakom forskningssamarbetet står Mittuniversitets forskningscentrum Demicom som leder satsningen. Det är andra gången som rapporten publiceras, första upplagan kom tio dagar efter valet 2018.

Rapporten är gratis och kommer att finnas att ladda ned via https://www.snabbtankt.se/ men presenteras också på ett seminarium i Stockholm onsdag 22 september. Läs mer om forskningssamarbetet via länken ovan.