Publicerad: 2020-02-06

Fyra frågor om norrsken till Herbert

NYHET Rymdfysiker Herbert Gunell forskar om plasmafysik på olika ställen i solsystemet: kometer, planeter och norrsken. När det gäller just norrskenet gör han datorsimuleringar av hur det går till när elektronerna som orsakar norrskenet accelereras ner mot atmosfären.

Text: Ingrid Söderbergh

Vad är det vackra himlafenomenet som vi kallar norrsken?

– Norrskenet beror på att elektroner kommer ner längs magnetfältslinjerna i polarområdena och kolliderar med molekyler i atmosfären och exciterar dessa till högre energinivåer. När de sedan faller tillbaka till grundtillståndet sänds det ut ljus, och det är det som vi kan se som norrsken. Energin som får elektronerna att accelereras kommer från solvinden, och hur den överförs till norrskensområdet är något som man fortfarande forskar på. Färgen beror på vilken gas som elektronerna krockar med, och det är syre som ger den gröna färgen. När man ser att det rör på sig så beror det oftast på Alfvénvågor, säger Herbert Gunell, universitetslektor vid institutet för fysik vid Umeå universitet.

Vet vi inte allt om norrsken i dag?

– Nej, det finns mycket att ta reda på om hur energin överförs från solvinden, om hur generatorn ser ut som driver norrskensströmkretsen, och om hur jonosfären (det område i rymden själva ljuset i norrskenet kommer ifrån) samverkar med plasmat längre ut i magnetosfären (det område i rymden som domineras av jordens magnetfält). Det som gör det så intressant är att norrskensområdet är kopplat till hela magnetosfären via magnetfältet.

När kan man se norrsken och var på jordklotet?

– Det är alltid norrsken: dag och natt och året om. Det finns i en oval kring de magnetiska polerna, så störst chans att se det har man i norra Skandinavien, Ryssland, Kanada och Alaska. Det finns sydsken på södra halvklotet också, och det kan man se i Antarktis, men där är det inte så många som bor. För att man ska kunna se norrskenet måste det vara mörkt, och i polarområdena är det bara tillräckligt mörkt under vinterhalvåret. Det måste också vara klart väder, annars skyms norrskenet av moln.

Temperaturen på marken spelar ingen roll för om det blir norrsken. Höjden för norrskenet är 100 km så det är ovanför allt väder. Däremot är det ofta kallare när det är klart väder, så det stämmer att man kan få frysa när man tittar på norrsken, men det är inte norrskenets fel.

Nämn en grym plats för att skåda norrsken!

– Det mest spektakulära norrsken jag har sett såg jag i Abisko när jag just hade flyttat till Kiruna 2002. Hur mycket norrsken det är beror på solaktiviteten, och den varierar med en period på ungefär elva år. Just nu är aktiviteten låg, men om ett par år kommer den att öka.

En annan intressant plats jag har besökt är Svalbard. Svalbard ligger precis vid den norra gränsen för norrskensovalen, så där är det störst chans att se norrsken om man tittar söderut. Jag var där i drygt en vecka i november 2012 och det var natt hela tiden.

Mer information om norrsken

Aurora forecast

Om Norrsken på Institutet för rymdfysik i Kiruna

För mer information, kontakta gärna:

Herbert Gunell