Publicerad: 2023-08-11 Uppdaterad: 2023-11-14, 13:12

Fyra nya Fellows till The Arctic Five

NYHET Fyra doktorander och postdoks vid Umeå universitet valdes ut efter utlysningen för The Arctic Fives fellow-program.

Tidigare i år, i januari 2023, hade The Arctic Five en utlysning för Arctic Five Fellows som avslutades i mars. Till sommaren hade fyra doktorander vid Umeå Universitet valts ut till programmet.

Arktiskt centrum vid Umeå universitet är stolta över att meddela att fyra av universitetets doktorander och postdoks har blivit utvalda som Fellows vid The Arctic Five. The Arctic Five är en samarbetsorganisation som strävar efter att utveckla innovativ och relevant arktisk forskning och högre utbildning.

De doktorander och postdoks som valdes ut är:

• Albin Stjernbrandt – Överläkare och medicine doktor, bedriver arbets- och miljömedicinsk forskning vid avdelningen för hållbar hälsa vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin
  • Audrey Schillings – Postdoktor vid Institutionen för fysik.
  • Magnus Zingmark – Anknuten som gästforskare till Institutionen för epidemiologi och global hälsa
  • Philip Jerand – Doktorand inom arkeologi vid Institutionen för idé- och samhällsstudier.

Alla fyra är verksamma inom olika ämnesområden vid Umeå universitet och  har i uppdrag att i två års tid bidra till The Arctic Fives forskningsinitiativ och främja utvecklingen i Arktis.

Anngelica Kristoferqvist vid Arktiskt centrum vid Umeå universitet tycker att det kommer att bli spännande att få samarbeta med de nya Arctic Five Fellows:

– Deras bidrag kommer att vara värdefulla för att öka vår förståelse för de utmaningar och möjligheter som den Arktiska regionen erbjuder och vi ser fram emot att följa deras forskningsframsteg och samarbeta för att främja en hållbar utveckling i Arktis, säger hon.

Som en del av programmet kommer de nya Arctic Five Fellows att delta i internationella och arktiska konferenser, samt hålla seminarier under sin stipendieperiod. De kommer också att prioriteras för strategisk finansiering och engagera sig i lokala evenemang hos The Arctic Five, samt i aktiviteter som Arktiskt centrum arrangerar. Detta erkännande markerar Umeå universitetets engagemang för att öka kunskapen om Arktis och främja samarbete för en hållbar framtid i regionen.

Anngelica Kristoferqvist
Övrig/annan befattning, utbildningssamordnare