Publicerad: 2004-10-20

Fyra nya utställningar på Bildmuseet

NYHET Välkommen till pressvisning på Bildmuseet klockan 10.00 torsdagen den 28 oktober. Då berättar vi om vinterns nya utställningar.

Bland utställarna finns en ny hedersdoktor i pedagogik, en banbrytande sociolog med kamera som verktyg – Pierre Bourdieus okända fotografier från Algeriet, den egyptisk-fransk-libanesiska konstnären Lara Baladi som Bildmuseet nu introducerar för en nordisk publik samt en restrospektiv utställning av Maya Eizin Öijer.

Lara Baladi – Kai’roPierre Bourdieu – I AlgerietArne Isacsson – Akvarellist och pedagog
Maya Eizin Öijer – Verk 1980–2004

Konstnärerna Lara Baladi, Arne Isacsson och Maya Eizin Öijer deltar i pressvisningen.

Faraoniska arketyper och barbiekitsch som trollbinder

Hon samlar minutiöst på fotografier av människor och detaljer. Resultatet blir en suggestiv mosaik av islamskt bildgods och västerländsk popkultur. Det här är första tillfället för en nordeuropeisk publik att möta Lara Baladi.

Läs hela pressmeddelandet: www.bildmuseet.umu.se/pressinfo-baladi.html
Pressbilder: www.bildmuseet.umu.se/pressbild_baladi.html

Banbrytande sociolog arbetade med kameran

Pierre Bourdieu skickades till Algeriet som soldat i franska armén 1955. Han stannade kvar och genomförde som kulturantropolog fältstudier under befrielsekriget. Åren blev avgörande för Pierre Bourdieus framtida forskning. Äntligen får vi se hans okända fotografier för första gången i Sverige.

Läs hela pressmeddelandet: www.bildmuseet.umu.se/pressinfo-bourdieu.html
Pressbilder: www.bildmuseet.umu.se/pressbild_bourdieu.html

Hedersdoktor som ger akvarelltekniken nytt språk

Han entusiasmerar eleverna. Hans lärargärning bidrar till ett förändrat synsätt på akvarellmåleri. Därför blir Arne Isacsson nu hedersdoktor i pedagogik vid Umeå universitet.

Läs hela pressmeddelandet: www.bildmuseet.umu.se/pressinfo-isacsson.html
Pressbilder: www.bildmuseet.umu.se/pressbild_isacsson.html

Motsägelsefullt i Maya Eizin Öijers landskap

Flicka med rosett i hotfullt landskap. Vita näckrosor i dyig skogstjärn. Hos Maya Eizin Öijer förenas smärta och lust. Ett femtiotal verk från perioden 1980 till 2004 presenteras i en restrospektiv utställning på Bildmuseet.

Läs hela pressmeddelandet: www.bildmuseet.umu.se/pressinfo-maya_eizin.html
Pressbilder: www.bildmuseet.umu.se/pressbild_eyzin_oijer.html