Publicerad: 2023-04-04

Fyra UCMR forskningsledare får bidrag till medeldyr utrustning

NYHET Medicinska fakultetens nämnd och Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens  nämnd har beslutat om anslag till sökande av medeldyr utrustning. Fyra UCMR Pis får bidrag: Ronnie Berntsson, Felipe Cava, Gerhard Gröbner och Nicolò Maccaferri.

Text: Ingrid Söderbergh

Fördelningen av bidrag var enligt följande:

Ronnie Berntsson, Institutionen för medicinsk kemi och biofysik, får 180 000 kronor för Creating the BioMolecular Characterization Umeå

Felipe Cava, Institutionen för molekylärbiologi, får 420 000 kronor för Upgrading UHRF with imaging equipment

Gerhard Gröbner, Kemiska institutionen, får 1 250 000 kronor till 850 MHz NMR Parallel Steering Unit.

Nicolò Maccaferri, Institutionen för fysik, får 700 000 kronor till Electron beam lithography (EBL) system.

Definition av medeldyr utrustning

Till medeldyr utrustning räknas den som har ett inköpspris i intervallet 250 000 kronor till 4 000 000 kronor. All utrustning som fakulteten är med och finansierar ska enligt reglerna stå fakultetens övriga forskare till förfogande, i mån av beläggning.