Publicerad: 2005-03-14

Fysikforskare vid Umeå universitet får Tage Erlanders pris

NYHET Mattias Marklund, institutionen för fysik vid Umeå universitet, har tilldelats Tage Erlanders pris på 100 000 kronor. Priset delas ut varje år till en ung framstående forskare inom teknik och naturvetenskap.

Mattias Marklund får priset ”för hans tvärvetenskapliga arbeten där allmän relativitetsteori och gravitation kommer till användning inom plasmafysiken”. Dessutom tilldelas han 50 000 kronor för att anordna ett symposium.

Medan allmän relativitetsteori är Einsteins teori som behövs för att beskriva stark gravitation, så behandlar plasmafysik gaser med fria elektriska laddningar. Teorierna för dessa forskningsområden förutsäger i sig själva en mängd komplexa fenomen, exempelvis svarta hål respektive norrsken.

Pristagaren har i ett antal internationellt uppmärksammade studier lyckats visa att dessa två teorier tillsammans ger upphov till tidigare helt okända processer. Eftersom miljöer där starka gravitationsfält och plasmor samtidigt förekommer är vanliga i universum, kan studierna få stor betydelse för många fenomen inom astrofysiken.

Mattias Marklund, 34 år, kommer ursprungligen från Skellefteå. Han fick sin doktorsexamen i teoretisk fysik vid Umeå universitet år 1998. Hans forskning, som stöds av Vetenskapsrådet och Sida, består av ett brett spektrum av tillämpningar inom så kallad icke-linjär fysik.

Mattias Marklund kommer närmast från Chalmers tekniska högskola i Göteborg, och har dessutom varit verksam vid universitetet i Kapstaden (Sydafrika), FOI (Stockholm) samt universitetet i Bochum (Tyskland). Han är också gästforskare vid Centre for Fundamental Physics, Rutherford Appleton Laboratory, Oxford, och samarbetar med kollegor i Portugal, Tyskland, Grekland, Sydafrika, England och Holland.

År 2003 tilldelades han också ett internationellt pris som bäste yngre forskare inom plasmafysik, i konkurrens med plasmafysiker från USA, Ryssland och Västeuropa.

Tage Erlanders pris instiftades 2001 av Stiftelsen Tage Erlanders fond för naturvetenskap och teknik i samarbete med Vetenskapsakademien. Syftet är att stödja svensk forskning inom naturvetenskap och teknik samt att hedra Tage Erlanders minne. Tage Erlander var Sveriges statsminister mellan 1946 och 1969.

För ytterligare information, kontakta:

Mattias Marklund, universitetslektor vid institutionen för fysikTelefon: 090-786 77 17
E-post: mattias.marklund@physics.umu.se