Publicerad: 2020-01-07

Fysikprofessor i Sidas vetenskapliga råd

NYHET Umeåprofessor Thomas Wågberg har blivit omvald som ledamot i Sidas vetenskapliga råd. Uppdraget varar under en tvåårsperiod.

Text: Ingrid Söderbergh

– Det är ett roligt uppdrag som ger en bra inblick i Sidas arbete och hur detta kopplar mot stora globala utmaningar såsom fattigdomsbekämpning, klimat och jämställdhet. Det ger också ger möjlighet att träffa och diskutera med personer både inom och utanför akademin säger Thomas Wågberg, professor på Institutionen för fysik vid Umeå universitet.

Rådet bistår SIDA i frågor som rör strategier och inriktning kopplat mot utvecklingsforskning och Sidas stöd till utvecklingsländer, exempelvis genom kapacitetsbyggande genom forskning och utbildning. Uppdraget är på två år under perioden 2020-2021 och ledamöter utses av regeringen.

I uppdraget som ledamot representerar Thomas Wågberg basvetenskaperna fysik, kemi, matematik och biologi. Ledamöter väljs från olika lärosäten.

Läs mer om Sidas vetenskapliga råd