Publicerad: 2017-09-12

Fysioterapeuter fick pris på världskongress

NYHET Under WCPT:s kongress i Sydafrika i somras, prisades tre svenska fysioterapeuter för sin forskning. En av dem är Sebastian Buck som var forskaraspirant på Umeå universitet under sitt sista år på grundutbildningen.

Sebastian Buck, masterstudent i fysioterapi, fick pris för postern Development Of A New Functional Test Targeting Proprioceptive Ability Of The Knee For Evaluation Following Anterior Cruciate Ligament Injury, som han gjort tillsammans med sin handledare, professor Charlotte Häger, vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, och doktorand Andrew Strong, samt med professor Benoni Edin, vid IMB.

Sebastian är forskaraspirant i Charlotte Hägers multidisciplinära forskargrupp som bland annat har stora projekt kring konsekvenser av och rehabilitering vid främre korsbandsskada. Studiens syfte är att utveckla ett funktionellt test för att mäta proprioception efter korsbandsskada.

– Vi har studerat hur försökspersoner med och utan korsbandsskada utför en funktionell rörelse och om testet kan upptäcka skillnader mellan de korsbandsskadade och en kontrollgrupp fri från skador. De preliminära resultaten visar att testet kan upptäcka skillnader i rörelsens exakthet mellan dessa två grupper, berättar Sebastian Buck för tidningen Fysioterapi.

Att få vara på världskongress och dessutom få ett pris blev en överväldigande upplevelse.

– Det var en helt obeskrivlig känsla att jag som är ny i sammanhanget fick den här uppmärksamheten. Jag är så hedrad! Att få träffa kollegor från hela världen gav också mycket inspiration, och framför allt gav det motivation att fortsätta forska!

Redaktör: Lena Åminne