Publicerad: 2011-08-22

Galna genier eller vanliga människor? Möt forskare vid Umeå universitet

NYHET Snart är det dags för Sveriges mest spridda vetenskapsfestival. Den 23 september firas ForskarFredag för sjätte året i rad. I år blir det evenemang på 28 orter i Sverige, bland annat i Umeå, Skellefteå, Örnsköldsvik och över 250 städer till runt om i Europa.

Barn och vuxna är välkomna att undersöka, experimentera, se film, spela, testa, fika och lära känna Umeå universitets forskare och forskning närmare.
– ForskarFredag är ett utmärkt forum för att berätta om Umeå universitets forskning på oväntade, inspirerande och nya sätt, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Runt om i Umeå erbjuds en mängd programpunkter. På Campus Umeå går det till exempel att lära sig mer om kriminalteknik, besöka forskarnas laboratorier och prova på att experimentera. På ungdomsgårdarna Hamnmagasinet och Athena finns forskare på plats för att bland annat visa skräckfilm och diskutera säkerhet och identitet på nätet. I Glashuset blir det aktiviteter och experiment om lukt och smak. I delikatessbutiken DUÅ får kunderna lära sig mer om kemin bakom olika maträtter. Alla aktiviteter är gratis.
– Syftet med ForskarFredag är att alla ska kunna bli fascinerade av forskning, förstå att vetenskap berör oss i vardagen och att forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb, berättar Lena Gustafsson.

Forskare från Umeå universitet medverkar även på ForskarFredag i Skellefteå och Örnsköldsvik.

EU-kommissionen har utlyst den fjärde fredagen i september till Researchers’ Night som firas över hela Europa. I Sverige kallas dagen ForskarFredag. I år blir det evenemang i Jönköping, på ett tiotal orter i Kalmar och Kronobergs län, liksom i Karlshamn, Karlstad, Lidköping, Luleå, Skellefteå, Stenstorp, Falköping, Stenungsund, Stockholm, Södertälje, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Västerås, Örebro och Örnsköldsvik.

Arrangörer är universitet, högskolor, science centers, regioner och organisationer som vill främja forskning och regional utveckling. ForskarFredag samordnas av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av EU-kommissionen, Stiftelsen för Strategisk Forskning, Vetenskapsrådet och VINNOVA.

Mer information finns på:

www.umu.se/forskning/forskarfredag www.forskarfredag.se

Pressmeddelande: Forskarfredag i SkellefteåPressmeddelande: Forskarfredag i Örnsköldsvik

För ytterligare information, kontakta gärna:

Karin Wikman, projektledare ForskarFredag, Umeå universitet Telefon: 070-61 00 805
E-post: karin.wikman@adm.umu.se

Lotta Tomasson, Vetenskap & Allmänhet, projektledare ForskarFredag Sverige Telefon: 070-255 38 91
E-post: lotta@v-a.se

Redaktör: Jessica Bergström