Publicerad: 2020-06-16

Går in i uppdraget med stort engagemang

NYHET Att få in fler intressanta projekt och att bidra till att ge doktoranderna en bra tid i Företagsforskarskolan. Det ser Charlotta Sundin som viktiga arbetsuppgifter i sitt nya uppdrag som samordnare vid Umeå universitets Företagsforskarskola.

Text: Ingrid Söderbergh

– Det känns jättespännande och roligt! Jag hoppas och tror att jag kommer att kunna använda min bakgrund inom både akademin och industrin för att bidra till Företagsforskarskolans utveckling, säger Charlotta Sundin.

Hon är född och uppvuxen i Luleå och flyttade till Umeå för att läsa magisterprogrammet i molekylärbiologi. Efter en sväng till Uppsala universitet flyttade hon tillbaka till Umeå för att doktorera och hennes avhandling handlade om att försöka förstå system som bakterier använder för att orsaka sjukdom.

–  Efter disputationen jobbade jag nio år på Biotechföretaget Creative Antibiotics här i Umeå där vi utvecklade substanser för att hindra bakteriers förmåga att orsaka sjukdom. På det jobbet hade jag en bra koppling till den forskning jag bedrev under min doktorandtid.

Vid sidan av uppdraget på Företagsforskarskolan jobbar Charlotta Sundin i en forskargrupp på Kemiska institutionen där man utvecklar och studerar molekyler som kan blockera sjukdomsframkallande system i bakterier.

– Jag visste en del om Företagsforskarskolan innan jag sökte uppdraget men det var först när jag såg att det behövdes en ny samordnare som jag läste på mer och förstod bredden av den och vilken nytta den kan ge både akademin och industrin.

Charlotta Sundin började sitt nya jobb den 1 maj och arbetar halvtid med uppdraget. Hon tycker att det känns utmanade att ta över efter Benkt Wiklund som har varit med och format Företagsforskarskolan sedan den startade men hon hoppas att kunna förvalta detta på ett bra sätt samt att hon ska kunna bidra till dess utveckling med sin bakgrund.

– Det som tilltalar mig i uppdraget är att kunna bidra till samverkan mellan akademin och externa parter och att nya innovationer kommer ut från dessa samarbeten. Jag skulle gärna se att fler disputerade kommer ut i arbete utanför akademin för jag tror att deras kunskaper kan gagna utvecklingen på många arbetsplatser.

Vad är högst prioriterat för dig att börja arbeta med som samordnare?

– I dessa corona-tider är det att få ordning på alla kurser som doktoranderna missat. Men sedan hoppas jag att jag kan få arbeta utåt för att få fler att ansöka om doktorander genom Företagsforskarskolan.

Vilka är Företagsforskarskolans största utmaningar de kommande åren?

– Att attrahera privat industri för att öka dess samverkan med akademin.

Snabba fakta

Namn:  Charlotta Sundin
Familj:  Sambo och två barn, 9 och 5 år.
Bor:  I villa på Tavleliden
Därför är molekylärbiologi så kul: Förstå de minsta delarna som ger liv
Mig själv med tre ord:  Engagerad, nyfiken och omtänksam
Intressen: Umgås med min familj gärna i slalombacken eller på resande fot. Gillar att utöva nästan all typ av sport som involverar boll
Läser: Ingenting just nu då tiden ofta är knapp men hoppas kunna hinna det i sommar.
Tittar på: ”Trädgårdstider” tycker jag är kul, kanske för att vi försöker få ordning i vår egen ganska nya trädgård
Ska göra i sommar: Förhoppningsvis vandra i fjällen
Det bästa med Företagsforskarskolan: Ett sätt för universitetsforskningen att bidra till samhällsnytta