Publicerad: 2020-01-15

Gåsdoktorns arkiv

NYHET Etnologen Kurt Genrups arkiv finns nu fritt tillgängligt för forskning och innehåller framförallt manuskript till publikationer, korrespondens, arbetsmaterial och en klippsamling.

Professor Kurt Genrup disputerade 1975 på en avhandling som behandlade gåsskötsel och kom efter det att få smeknamnet ”Gåsdoktorn”. Under årens lopp arbetade Genrup med ett stort antal olika etnologiska projekt och var också aktiv i ett flertal nätverk och sammanslutningar framför allt angående mat och kost.

Större delen av hans verksamma tid tillbringade han på Umeå universitet som professor i etnologi. Han var också föreståndare och ämnesföreträdare på Restauranghögskolan. Hans arkiv (cirka 5 hyllmeter) har nu blivit ordnat och förtecknat och omfattar framförallt manuskript till publikationer, korrespondens, arbetsmaterial och en klippsamling. Arkivet är fritt tillgängligt för forskning.

Mer om Kurt Genrups arkiv