Publicerad: 2012-01-16

Gästföreläsning: Alumnen Sara Öhrvall, Bonnier R&D, om den digitala utvecklingen

NYHET Tidigare i höstas gästades Umeå universitet av Sara Öhrvall, chef för Bonnier R&D, som pratade om den digitala utvecklingen inom media.

Sara Öhrvall är alumn från Handelshögskolan vid Umeå universitet. Hon rekryterades till Bonnier 2008 med ett tydligt förändringsuppdrag. Hon byggde upp en central forsknings- och utvecklingsavdelning inom Bonnier för att möta det generationsskifte som digitaliseringen har inneburit för mediebranschen och skapa förståelse för de nya beteendemönstren hos läsare, tittare och användare.

Bonnier R&D är verksamma i tjugo länder och arbetar inom de flesta typer av mediaområden, så som tidningar, tv, bio, filmer, spel och mobil. Saras jobb går enkelt uttryckt ut på att försöka hitta nästa innovation inom mediaanvändning och anpassa Bonniers verksamhet för det. På föreläsningen fick vi ta del av Saras erfarenheter om hur Bonnier försöker arbeta utifrån fyra definierade problemområden.

Nu finns föreläsningen i sin helhet att ta del av på Youtube

Redaktör: Jessica Bergström Grahn