Publicerad: 2023-05-08

Gästföreläsning med Ali Esbati

NYHET Den 8e maj höll författaren Ali Esbati en föreläsning för våra studenter om mediernas betydelse i processer av samhällsförändring, framför allt i relation till terrordådet på Utøya.

Text: Jonas Vågström

Esbati befann sig på ön Utøya den 22 juli 2011 och blev en av dem som överlevde terrorattacken av Anders Behring Breivik. Efter dådet har Esbati skrivit boken "Man kan fly en galning men inte gömma sig för ett samhälle” som behandlar förändringarna i debattklimatet, tendenser till avhumanisering i frågor om invandring och integration, och reflekterar över den sociala betydelsen av dessa.

Den 8e maj höll Esbati en gästföreläsning för våra medie- och kommunikationsvetenskaps- och journalistikstudenter om mediernas betydelse i processer av samhällsförändring i relation till terrordådet.

Esbati är även riksdagspolitiker för Vänsterpartiet. Det är inte i den rollen utan som författare han är inbjuden, även om det var som politiker han befann sig på Utøya och överlevde terrordådet där.