Publicerad: 2022-11-30

Gästforskare till kultmed: Maria Lassén-Seger & Maria Österlund

NYHET Ny vecka, nya gästforskare! Denna gång är det forskarna Mia Österlund och Maria Lassén-Seger, båda verksamma vid Åbo akademi och experter på barn- och ungdomslitteratur i Norden.

Text: Jonas Vågström

Denna vecka gästas vi av forskarna Mia Österlund och Maria Lassén-Seger som är verksamma vid Åbo akademi. Båda två hör till de främsta experterna på barn- och ungdomslitteratur i Norden och kommer bland annat att presentera ett nytt forskningsprojekt som kartlägger barnlitteraturkritik och barnlitteraturforskning på svenska i Finland.

Under sin tid hos oss ska dem dels arbeta med sin egen forskning, men de kommer också att träffa medarbetare från institutionen för att prata om finlandssvensk litteratur, fett i bilderboken, förvandlingsmotiv i fantastik, temporalitet och djuptid i barnlitteratur eller flätor och dystopier - som bara är några av de forskningsområden de båda har varit vekrsamma inom.