Publicerad: 2024-02-09 Uppdaterad: 2024-02-27, 16:25

Gästforskarprogrammet - ett unikt initiativ för internationellt samarbete

NYHET Gästforskarprogrammet vid statsvetenskapliga institutionen på Umeå universitet erbjuder en spännande möjlighet för forskare att engagera sig i internationellt samarbete och delta i en dynamisk forskningsmiljö. Genom att främja nätverksskapande och forma en välkomnande atmosfär strävar statsvetenskapliga institutionen efter att berika forskningen.

Statsvetenskapliga institutionen vid Umeå universitet är unik med att erbjuda ett gästforskarprogram som öppnar dörren till internationellt samarbete och en aktiv forskningsmiljö. I en intervju med forskarutbildningsansvariga Elisabeth Olivius, docent vid statsvetenskapliga institutionen, Malin Eklund Wimelius, prefekt och docent vid statsvetenskapliga institutionen, och Linnea Eriksson Östberg, institutionsadministratör vid statsvetenskapliga institutionen, diskuterar de programmet från dess mål till framtidsutsikter.

Främjar internationella nätverk

Elisabeth Olivius berättar att programmets kärna är att utveckla och underhålla internationella nätverk. Genom att skapa en miljö där idéer flödar och människor möts strävar programmet efter att göra Umeå universitet till en plats där forskare inte bara bedriver lokal forskning, utan också är en del av en global gemenskap där nya idéer och projekt skapas. Malin Eklund Wimelius tillägger att programmet stödjer utvecklingen av kreativa forskningsmiljöer genom att forskare både tidigt i karriären till seniora professorer får möjlighet att utveckla nya nätverk och idéer.

Bidrar till kvalitet i utbildning

Gästforskarprogrammet stöder universitetets övergripande mål genom att öka internationell synlighet. Deltagande gästforskare har möjlighet att delta i forskningsseminarier och samarbeta med institutionens forskargrupper. Genom att inkludera gästforskare i undervisningen bidrar programmet till höjd kvalitet i grundutbildningen. Linnea Eriksson Östberg förklarar att gästforskare erbjuds finansiering för resor och relaterade kostnader. Programmet fokuserar på att skapa möjligheter för gästforskare att bygga nya nätverk och skapa samarbeten.

Elisabeth Olivius framhåller vikten av att gästforskare har kopplingar till institutionens fem forskningsprofiler. Genom att knyta gästforskare till dessa profiler strävar man efter att skapa ett brett spektrum av internationella samarbeten och det lockar också forskare med intresse för den specifika forskningen vid institutionen.

Välkomnande miljö vid Umeå universitet

En av styrkorna i programmet är den informella och välkomnande miljön vid Umeå universitet. Elisabeth Olivius och Malin Eklund Wimelius lyfter den öppna atmosfären som ger gästforskare och besökare möjlighet att trivas och känna sig delaktiga.

Programmet främjar möjligheter till inspiration och spridning av forskningsresultat genom presentationer av gästforskare och främjande av möten mellan gästforskare och personliga. Avslutningsvis lyfts det att det är genom dessa utbyten som möjligheter skapas för att sprida kunskap och resultat på ett sätt som ger en bred påverkan.

Kvinna som är gästforskare vid Umeå universitet sitter lutat mot en betongvägg. Bilden är svartvit.

Gästforskare om gängrelaterad brottslighet i Sverige

Under 2023 miste 52 personer livet i Sverige – var och en av dem var någons pappa, mamma, bror, syster, fru, man eller vän. Gängrelaterad brottslighet, dödsskjutningar och sprängningar har blivit en alltmer utbredd utmaning, både i större och mindre städer runt om i landet. Trots att detta problem har prioriterats högt på den politiska dagordningen återstår det olösta.

Läs mer i artikeln om Josefa Maria Stieglers forskning om gängrelaterat våld i Sverige