Publicerad: 2011-02-23

Gästprofessor får estniskt pris för framstående forskare

NYHET Tiit Tammaru, gästprofessor vid kulturgeografiska institutionen, Umeå universitet, har tilldelats estniska regeringens pris för framstående forskning inom området migration och integration. Priset delas ut av Estlands premiärminister på nationaldagen den 24 februari.

Tiit TammaruVarje år delar den estniska regeringen ut pris till framstående forskning inom åtta olika forskningfält. I år tilldelas professor Tiit Tammaru, geografiska institutionen vid Tartu universitet, det samhällsvetenskapliga priset för sin forskning om migration och integration. Han har sedan 2008 ett väl etablerat samarbete med kulturgeograferna vid Umeå universitet, och har varit en återkommande gästforskare vid institutionen.

I sin forskning, som bedrivs tillsammans med flera Umeåforskare, fokuserar professor Tammaru särskilt på hur segregation uppstår och reproduceras i moderna samhällen, och vilken roll familjeförhållanden, bostadsområde och arbetsplats spelar i utvecklingen. Forskningen baseras bland annat på ASTRID – en svensk registerdatabas vid Umeå universitet.

Prisutdelningen sker på Estlands självständighetsdag den 24 februari i Tallinn, och prisutdelare är premiärminister Andrus Ansip.

För mer information, kontakta:

Olof Stjernströmkulturgeografiska institutionenUmeå universitetTelefon: 090-786 9685
E-post: olle.stjernstrom@geography.umu.se

Redaktör: Camilla Bergvall