Publicerad: 2013-09-03

Gästprofessor huvudförfattare i FN:s nya klimatrapport

NYHET Rainer Sauerborn, gästprofessor vid Umeå universitet, är huvudförfattare till ett kapitel i den sammanfattning av kunskapsläget om klimatets förändring som FN:s klimatpanel presenterar 2013–2014.

Mer än 800 forskare och experter från olika länder ställer samman den analys och sammanfattning av kunskapsläget om klimatets förändring som FN:s klimatpanel publicerar 2013–2014. Arbetet sker i tre arbetsgrupper.

Rainer Sauerborn ingår i arbetsgrupp II och är huvudförfattare till ett kapitel som handlar om hälsoeffekter. Han är expert på utvecklingsländers hälsosystem och har specialkunskaper i fråga om kontroll av smittsamma sjukdomar.

Sauerborn är professor vid Heidelbergs universitet och har en gästprofessur vid enheten för epidemiologi och global hälsa. Tidigare har han bland annat medverkat i ett vetenskapligt råd för den federala regeringen i Berlin i frågor som rör global miljöpolitik.

Arbetsgrupp II, som Rainer Sauerborn ingår i, har studerat effekter, sårbarhet och anpassning. Slutmötet äger rum i Japan i mars 2014. Den 23-26 september är Sverige värd för den första delrapporten från arbetsgrupp I. Denna delrapport handlar om den vetenskapliga grunden för klimatförändring.

Naturvårdsverket och FN:s klimatpanel IPCC Enheten för epidemiologi och global hälsa

Redaktör: Karin Wikman