Publicerad: 2011-12-06

Geek Girl Meetup Umeå tittar närmare på Google

NYHET Geek Girl Meetup Umeå bjuder in till julsession 14 december med fokus på sökmotorn Google. Dels handlar det om smart sökordsoptimering för webbplatser men också om hur Google numera vet allt om våra vanor på nätet. Vilka följder kan googlifieringen få på vårt internetliv?

Vad gillar Google? Hur gör du för att din webbplats ska bli så attraktiv som möjligt för Google? Framför allt, hur gör du för att din webbplats ska hamna på någon utav de hett eftertraktade topp-tio-placeringarna för dina önskade sökord? Det kommer
Mikaela Pettersson som driver webbyrån Välkommen AB att tipsa deltagarna på Geek Girl Meetup Umeå om.

Googlifiering av allt

Sökmotorn Google har blivit allt viktigare i våra dagliga internetrutiner men hur den sorterar och skapar hierarkier bland alla webbsidor är det inte så många som vet något om. Vilka följder har egentligen "googlifieringen av allt? Vilka användardata är det egentligen som Google - och med dem Facebook och andra aktörer - samlar på?
Astrid Mager, postdokoral forskare på HUMlab, Umeå universitet kommer att ge svar på dessa frågor.

Om Geek Girl Meetup Umeå

Geek Girl Meetup är ett nätverk för kvinnor som är intresserade av web, kod, design, sociala medier, teknik och affärsutveckling. Syftet är lyfta kvinnor i branschen för ett gemensamt kunskapsutbyte genom såkallade fria knytkonferenser.

Geek Girl Meetup är ett internationellt nätverk som startades i Stockholm 2008. Sedan dess har Geek Girl Meetup spridits och i dag finns det grupper i Göteborg, Malmö, Stockholm, Köpenhamn, London, Mexico City och nu senast i Umeå. Detta är andra gången som det arrangeras en session i Umeå. Första träffen lockade över 80 deltagare.

Samarbetspartners för Geek Girl Meetup Umeå är teknisk-naturvetenskaplig fakultet vid Umeå universitet, Humlab vid Umeå universitet, Film i Västerbotten, ABF samt Infotech Umeå.

Program 14 december kl.16-18 på Kafé Station:

Talare

Sökordsoptimering – gör-det-själv - Mikaela Pettersson från webbyrån Välkommen.
Vilka data samlar Google på om oss? - Astrid Mager, postdoktoral forskare vid HUMlab, Umeå universitet.

Mer information och anmälanFölj sessionen via livesändning på BambuserFölj sessionen på twitter

För mer information, kontakta:

Ingela Hjulfors Berg Kansliet för Teknisk-naturvetenskaplig fakultet Telefon: 090-786 58 78
E-post: ingela.hjulfors.berg@adm.umu.se

Foto: CC Surrealpenguin