Publicerad: 2013-02-13

Genus i fokus- Vårens stora seminarieserie inom genusforskning

NYHET På torsdag är det premiär för vårens stora seminarieserie Genus i fokus. Först ut att presentera sin genusforskning blir en grupp historiker. Platsen är Dramastudion i Humanisthuset och titeln för denna torsdag är Gender in premodern studies.

”-Det är ett gediget program och jag tror det finns något för alla”, säger Britta Lundgren, tidigare vetenskaplig ledare för Umeå centrum för genusstudier och en av initiativtagarna till seminarieserien. ”När vårt uppmärksammade forskningsprogram Challenging Gender avslutades fanns det ett behov av att förmedla vidare alla nya forskningsteman och samarbeten som vuxit fram inom detta program och inom annan genusforskning vid universitetet”Målet med seminarieserien är även att införliva nya forskare i det genusteoretiska fältet samt inspirera till fortsatta studier.”-Eftersom genusforskningen är uppbyggd på tvärvetenskap här på Umeå universitet är detta ett ypperligt tillfälle att uppleva vilken bredd genusforskningen erbjuder” tillägger Britta Lundgren.
Under tio torsdagseftermiddagar kommer vi få chansen att lyssna till totalt 40 olika forskare, seminarierna pågår mellan 15:00-17:00 och är spridda runt om på campus. Vi bjuder på fika vid samtliga träffar så kom i tid.

Seminarieprogram

Affisch