Publicerad: 2011-09-06

Geologins Dag – vulkanutbrott, guldvaskning och stentrollsbyggande för hela familjen

NYHET Den 10 och 11 september uppmärksammas Geologins Dag på Gammlia, med arrangemang som riktar sig till alla åldrar. Det är Umeå universitet, Sveriges lantbruksuniversitet, Västerbottens Amatörgeologer och Studieförbundet NBV med stöd från Boliden, som står bakom detta.

– Vi hoppas att med denna dag kunna öka intresset och kunskapen om geologi i samhället, säger Eva Emadén som är samordnare för arrangemanget här i Umeå.

Geologins Dag firas runt om i landet och har varit en återkommande dag som uppmärksammats sedan år 2000. Syftet är att öka kunskapen om geovetenskaperna, visa på nyttan med geologi och stärka geologins ställning i samhället.

På Gammlia, i Fiske och Sjöfartsmuseets lokal Egilhallen, pågår aktiviteter både på lördag och söndag bland annat kan besökare få sina medhavda stenar identifierade, gå tipspromenad, prova på guldvaskning, bygga stentroll och göra sina egna stensmycken. Man kan även beskåda fossil- och mineralutställningar, där fossil, mineral och trumlade stenar även finns till försäljning.

Både under lördagen och söndagen visas det film och bjuds på föreläsningar inne i Bio Abelli, en trappa ned i Västerbottens museum. Där finns också en monter med arkeologiska fynd från stenåldern, med bland annat olika pilspetsar i sten från fyndplatser i länet.

På söndag kl 13.00 blir det ett mindre vulkanutbrott på parkeringen strax nedanför väderkvarnen på Gammlia. Det är Västerbottens Amatörgeologer som bjuder på detta kemiska spektakel!

Om arrangemanget:

Plats: Gammlia i Umeå
Tid: lördag 10 september kl. 12-16, söndag 11 september kl. 12-16
Detaljerat program: Geologins dag på Gammlia

Läs mer om Geologins Dag på: http://www.geologinsdag.nu

För ytterligare information, kontakta gärna:

Eva Emadén, samordnare

Redaktör: Ingrid Söderbergh