Publicerad: 2013-06-19

Global satsning för avknoppningsföretaget Elastisys

NYHET 150 företag nominerades. Nio blev utvalda. Ett av dem är nystartade avknoppningsföretaget Elastisys från Umeå som därmed får en eftertraktad plats i internationella Born Global-programmet. Syftet är att skapa lönsamma tillväxtföretag med potential att nå en internationell marknad.

Konkurrensen till Born Global-programmet är hård. Ett 150-tal lovande nya företag i Sverige har nominerats. Nio har blivit utvalda. Ett av dem är Elastisys, ett avknoppningsföretag från Umeå universitet, som därmed får hjälp att nå en internationell marknad.

– Vi har tagit fram en tjänst för att automatiskt anpassa mängden datorkapacitet efter behoven, helst just innan behoven uppstår, förklarar Erik Elmroth, professor vid datavetenskap vid Umeå universitet och tillsammans med forskarkollegan Johan Tordsson grundare av Elastisys.

Elastiskt anpassade system

Precis som företagets namn skvallrar om handlar det om att elastiskt anpassa system på ett mycket tekniskt avancerat sätt. Målet är att den som köper kapacitet för online-tjänster ska få mer tillförlitlig prestanda och dessutom inte betala för mer datorkapacitet än vad som faktiskt behövs.

– Vi vänder oss till företag som har tjänster på nätet med stora belastningsvariationer. Vanliga exempel är nyhetssajter eller bokningssajter för exempelvis resor och hotell, fortsätter Erik Elmroth.

Utveckla sitt erbjudande

Under det halvår som Born Global-programmet omfattar kommer bolagen att få hjälp med att hitta rätt kundsegment, och utveckla sitt erbjudande, affärsmodell och organisation. En stor del av programmet handlar om att vara ute och tala med kunder och få insikt i deras problem för att ytterligare kunna stärka sitt erbjudande till dem och hitta en verifierad och skalbar affärsmodell.

– Born Global-programmet ger oss en mycket bra möjlighet att anpassa vår produkt och vårt erbjudande. Inte minst kommer vi att få verifiera vad som är viktigt för våra kunder, säger Johan Tordsson, teknisk chef på företaget.

Att finnas med i Born Global-programmet ger stora möjligheter för snabb tillväxt. Programmet drivs av Almi och Center for Business Innovation, CBI vid Chalmers, och de utvalda företagen kommer att få stöd från ledande svenska och internationella experter, entreprenörer och coacher med lång erfarenhet av företagsutveckling inom it-området.

Många sökande

– Det har varit väldigt många sökande till denna omgång av programmet. Att Elastisys väljs ut som ett av nio bolag som får delta är oerhört roligt. Det visar att fler anser att det är ett potentiellt tillväxtföretag som har alla möjligheter att slå igenom internationellt, säger Andreas Lind, affärscoach på Uminova Innovation, som bistått Erik Elmroth och Johan Tordsson under de första stegen mot att bilda företag.

Andreas Lind var själv med som affärscoach i den första omgången av Born Global-programmet under 2012 och är imponerad av att se hur de deltagande företagen då gjorde stora framsteg på kort tid.

– Programmets strukturerade process ger stort värde till företagen. Dessutom breddas deras nätverk bland riskkapitalister och serieentreprenörer som medverkar på vissa av träffarna, förklarar Andreas Lind om processen som har utvecklats av CBI vid Chalmers tillsammans med forskare på Stanford University och entreprenörer i Silicon Valley.

Förutom ett flertal träffar i Sverige kommer en vecka av programmet att genomföras i Silicon Valley med företrädare från Stanford, lokala bolag samt riskkapitalister.

Bilden ovan: Grundarna Johan Tordsson och Erik Elmroth ser fram mot att nå en internationell marknad med Elastisys. Till höger Peter Gardfjäll som också arbetar med Elastisys.

Redaktör: Mikael Hansson