Publicerad: 2005-06-16

Göran Sandberg har utsetts till Umeå universitets nya rektor

NYHET Regeringen har i dag utsett Göran Sandberg till Umeå universitets nya rektor för den kommande sexårsperioden. Sandberg tillträder ämbetet den 16 juli.

– Jag är givetvis glad över att regeringen har utsett mig. Jag ser fram emot att med full kraft börja arbeta som rektor i augusti, efter semestern, säger Göran Sandberg i en kommentar till beslutet.

– Det är mycket glädjande att regeringen nu utsett Göran Sandberg till ny rektor för Umeå universitet. Vi ser fram emot att under hans ledning få fortsätta arbetet att utveckla universitetet, säger universitetsdirektör Jan-Erik Ögren.

Göran Sandberg föddes 1955 i Umeå. Han utsågs till professor i skoglig växtfysiologi vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, 1989. Sandberg har varit med om att bygga upp Umeå Plant Science Centre, UPSC, en av världens främsta forskningsmiljöer för experimentell växtforskning.

Göran Sandberg har också varit med om att utveckla ytterligare ett forskningscentrum, Umeå Life Science Centre, samt två stora forskningsprogram och två forskarskolor.

Göran Sandberg kan i dag nås från klockan 15.30 till 16.30 på telefon: 070-318 12 75

Redaktör: Carina Dahlberg