Publicerad: 2021-09-28

Doktoranddag för GRADE och UPGRADE

NYHET Doktoranddagen 14 september var den första som anordnats av och för doktoranderna själva inom forskarskolorna GRADE och UPGRADE, som är en del av GRADEresearch.

Alex Örtegren och Ulrika Gustafsson, doktorander från Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, anordnade tillsammans med Martin Holmgren och Josef Siljebo, doktorander vid Pedagogiska institutionen, samt Patricia Diaz från KTH och Amelie Nebes från Högskolan i Gävle en doktoranddag för doktorander inom forskarskolorna GRADE och UPGRADE.

The Tools of the Trade: Developing as a Researcher

Namnet på dagen var The Tools of the Trade: Developing as a Researcher. Det genomgående temat var konkreta inspel till hjälp för doktoranderna, i deras utveckling som forskare och i sitt avhandlingsarbete.

Inbjudna talare

Bland de inbjudna talarna fanns Ylva Lindberg och Lene Foss från Jönköpings universitet. Ylva gav inspel på artikelskrivande och Lene om kappaskrivande. Från Åbo Akademi i Finland medverkade Matilda Ståhl, som berättade om sin process av forskarblivande samt hennes bästa tips om hur man gör en bra poster. Anna Peixoto, Göteborgs universitet, berättade om sin forskning om formella och informella förväntningar inom akademin på doktorander. Dagens sista föreläsare var Marcia Håkansson-Lindqvist från Mittuniversitetet som bland annat delade med sig av sina erfarenheter och kunskaper angående att söka forskningsmedel.

Bra uppslutning under dagen

Både doktorander och inbjudna föreläsare var mycket nöjda med dagen och kom med mycket positiv feedback.
- Vi är också positivt överraskade över hur många som tog sig tiden att delta under hela dagen, berättar Josef Siljebo,  Martin Holmgren, Alex Örtegren och Ulrika Gustafsson från arrangörsgruppen som kände lite oro i föväg att Zoom-rummet skulle gapa tomt, då det var helt frivilligt att delta.

Stärkande för forskarskolan

Arrangörsgruppen fick även svara på frågan om vad deltagarna tyckte var bäst med dagen och innehållet.
- Svår fråga! Vi tror att det fanns något för alla, eftersom programmet täckte in sådant som kan vara nyttigt både för de som nyss börjat doktorandresan eller de som närmar sig slutet. En reflektion som dök upp i flera utvärderingar var att denna dag stärkte oss som forskarskola/doktorandgrupp även ur ett socialt perspektiv. Pandemin och medföljande hemmajobb har kanske gjort att känslan av sammanhang blivit lite svagare, vilket sammankomster som dessa delvis kan bota, förklarar arrangörerna.

Läs mer om GRADEresearch och forskarskolorna GRADE och UPGRADE