Publicerad: 2010-02-25

Grattis Daniel Rickardsson, alumn, till OS-guldet!

NYHET När de svenska herrarna vann OS-guld i stafetten på 4x10 km skidor i Vancouver kördes första sträckan av Daniel Rickardsson, som för fyra år sedan tog examen vid Idrottspedagogprogrammet vid Umeå universitet.

28-årige Daniel Rickardsson är uppvuxen i Iggesund, bor i Östersund och tävlar för Hudiksvalls IF. Han fick sitt internationella genombrott när han (som reserv för Johan Olsson) den 7 januari i år vann Tour de Ski-deltävlingen på 10 km klassiskt i italienska Toblach före tjecken Lukas Bauer och norske Petter Northug.

(Uppdaterat) Tidigare under OS kom Daniel Rickardsson 23:a i 30 km skiathlon och 22 på 15 km fri stil. På den avslutande distansen, herrarnas 50 km klassisk stil som avgjordes i masstart, svarade han för ännu ett starkt lopp och slutade på sjunde plats.

Umeå universitet riktar ett stort grattis till Daniel och övriga stafettlaget för OS-guldet!

Umeå universitet försöker underlätta för elitidrottare som vill kombinera elitidrott och studier. Ett exempel är det Idrottsvetenskapliga programmet (som det idrottspedagogiska programmet nu heter). Ett annat är den den satsning som görs på Elitskidcentrum vid Umeå centrum för idrottsvetenskap.

Idrottsvetenskapliga programmet

Redaktör: Michael Nordvall