Publicerad: 2011-03-21

Gröna grannar ger god energi

NYHET Boka din tvättid utan att gå ner i källaren eller starta motorvärmaren inifrån din varma lägenhet. Det kan i framtiden bli verklighet i Bostadens nyproducerade lägenheter tack vare ett samarbete med Designhögskolan. Torsdagen den 24 mars presenterar studenterna sina nya idéer.

Bostaden har tillsammans med Designhögskolan ett projekt där studenter som läser kursen kognitiv design fått i uppgift att designa lägenhetsterminalen Echolog 2.0, ett tekniskt hjälpmedel som ska motivera hyresgästerna att spara energi. Samarbetet är en del i Umeå kommuns långsiktiga projekt Green Citizens of Europe, ett projekt i vilket Bostaden är en av huvudaktörerna.

Terminalen visar förbrukning av vatten och el och studenternas uppgift är bland annat att skapa optimal användarvänlighet. Studenterna har genomfört en förstudie med intervjuer och dialog med hyresgästerna, utfört användartester och utifrån detta tagit fram prototyper som sedan ska kunna testas hos Bostadens hyresgäster.

Studenterna har designat terminaler där man inte bara kan se el- och vattenförbrukning, utan man kan också från sin egen lägenhet  boka tvättid och sätta på motorvärmaren. För att få mer förståelse för de abstrakta kilowattalen kan hyresgästen också jämföra sin förbrukning med andra hushåll.

Plats: Aulan, Designhögskolan, Östra Strandgatan 30
Tid: Torsdag 24 mars klockan 9-12

För ytterligare information, kontakta gärna:

Elisabeth Lind, kommunikationschef Bostaden Telefon: 070-242 81 42
E-post: elisabeth.lind@bostaden.umea.se