Publicerad: 2019-08-26

Ny bok: Guidebokens utveckling från medeltid till 1900-tal

NYHET Guideboken som ett fenomen formades i Rom under medeltiden och under den tidiga renässansen. Om detta handlar en ny bok som Stefano Fogelberg Rota, docent i litteraturvetenskap vid Umeå universitet, är redaktör för tillsammans med Anna Blennow, lektor i latin vid Göteborgs universitet.

Text: Hanna Kalla

– De flesta av oss har hållit en guidebok i sina händer när de besökt en ny stad. Hur och när föddes guideboken som genre? Och hur blev den såsom vi känner till idag? Dessa och andra frågor får svar i boken, säger Stefano Fogelberg Rota.

"Rome and The Guidebook Tradition" handlar om hur guideboken som genre har utvecklats när det kommer till Rom från 800-talet fram till 1900-talets början. Retoriken i guideboken har under åren inte ändrats mycket men däremot utvecklats på några punkter. Bland annat blev guiderna mer användarvänliga på 1600-talet och i början av 1900-talet blev tonen i dem mer personlig.

Boken är resultatet av det tvärvetenskapliga projekt "Topos and Topography" förlagd vid Svenska institutet i Rom och finansierad av Riksbankens jubileumsfond. Studien och boken visar guidebokens starka koppling till staden Rom.

Boken presenteras på Svenska institutet i Rom den 11 september.

Boken finns publicerad digitalt

Här kan du även höra författarna prata om boken i Anekdot

Hör Stefano berätta om boken i Sveriges Radio.

Här kan du läsa mer om Stefano och boken i Västerbottens-Kuriren.