Publicerad: 2012-05-08

Guldmedaljör som inte vill göra något halvdant

NYHET Hon pluggar teknisk fysik på heltid, men hinner också med en elitsatsning i innebandy. Iksus back Emelie Wibron har både SM-guld och VM-guld i bagaget. Snart spelar hon för Sverige i student-VM.

– Ibland är det svårt att sätta sig ner och plugga när man hellre vill åka och träna eller tänker på att man har match nästa dag. Men, när det verkligen gäller tar jag tag i saker och gör det till hundra procent. Jag har lite svårt att göra saker halvdant, det är inte riktigt min grej, säger hon.Egentligen är säsongen över, Emelies lag Iksu har kammat hem SM-guld och kan gå in i en lugnare fas med uppbyggnadsträning i gymmet och i löparspåret. Fast Emelie Wibron laddar om. Hon har just varit på landslagsläger i Karlstad en vecka och spelat i en fyrnationsturnering mot Finland, Schweiz och Tjeckien. I slutet av maj bär det av till Prag för att representera Sverige i student-VM.Hur går det med studierna när du åker iväg på läger och matcher?– Jag har lite att ta igen förstås och missar föreläsningar. Det hjälper att ha justa klasskompisar så att jag kan få anteckningar i efterhand.
Idrottsavtal viktigtEn stor hjälp är också universitetets elitidrottsavtal. Det gör det möjligt för Emelie och andra idrottare på elitnivå att både plugga och satsa på sin idrott.– Ibland krockar det verkligen så att man är bortrest när det är tentor till exempel, men då har det till och med hänt att de gjort en egen tenta åt mig som jag fått göra dagen innan. Det brukar också vara lugnt att komma med inlämningsuppgifter någon dag senare. Alla lärare har verkligen varit justa.Är avtalet en förutsättning för att kunna elitidrotta och studera?– Ja, det skulle jag nog säga att det är. Jag skulle inte kunna få ihop det med alla matcher och läger annars och samtidigt plugga på heltid.
Har alltid gillat naturämnenEmelie försöker se till att göra undan skoljobbet på dagtid, efter föreläsningarna brukar hon ägna eftermiddagen åt pluggande. Sedan är det träning i princip varje kväll och ibland även på dagtid.Hon har inte gjort det lätt för sig, dels har hon valt att inte läsa med fördröjd studietakt, dels har hon valt en krävande utbildning, civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik.– Jag fastnade för teknisk fysik för att det är en bred utbildning. Jag har alltid tyckt att naturämnena är roliga och har haft lätt för dem. Pappa är civilingenjör och mamma ekonom, så ett tag funderade på något åt ekonomhållet, men kände att jag nog ville läsa en civilingenjörsutbildning i alla fall.Många tar ett sabbatsår efter gymnasiet. För Emelie Wibron var det inte aktuellt.– Jag visste vad jag ville läsa och då kändes det onödigt att vänta.Har du nytta av idrotten i dina studier?– Ja, det tror jag. Idrotten har lärt mig vara disciplinerad, sätta upp mål och försöka uppnå dem. Man lär sig också umgås i grupp och hantera konflikter. Dessutom är det skönt att ha innebandyn att gå till på kvällarna, man koncentrerar sig mer på studierna när man väl håller på.
Hemifrån vid 15Emelie flyttade till Umeå redan som 15-åring för att gå på riksinnebandygymnasiet, RIG. Hon läste idrottsprogrammet med naturvetenskaplig inriktning – och tränade intensivt.– Det var både upp och ner om jag ska vara ärlig, det är ganska tufft att flytta hemifrån när man bara var 15. Det är nog lite på gränsen att det blir för mycket innebandy när man har träning både morgon och kväll. Samtidigt var det jättekul och jag utvecklades mycket som person.Emelie spelade först i RIG:s lag, tredje året på gymnasiet började hon spela för Iksu. Sedan dröjde det inte länge förrän hon fick landslagsuppdrag. 2009 spelade hon för Sverige i VM.– Första gången var jag lite av skrällen i truppen, både jag själv och många andra tyckte nog att det var lite oväntat att jag kom med. Det var ju min första säsong i elitserien.
SM-guldet smäller högst2011 fick hon chansen igen. Det blev guld för Sverige i VM som avgjordes i Schweiz. Och nyligen blev det ytterligare ett guld, då Iksu tog hem SM. Det är svårt att väga medaljerna mot varandra, tycker Emelie.– Men, jag tycker ändå det känns större att vinna ett SM-guld eftersom man lagt ned så mycket tid hela året tillsammans med laget. Två säsonger innan har vi förlorat i finalen, så därför var det så otroligt skönt att vi lyckades till slut!I ett lag får man ofta olika roller utifrån sin personlighet, vilken är din?– När det är match och verkligen gäller tar jag nog ganska mycket ansvar, försöker peppa och se till att alla har koll på vad de ska göra. Utanför planen går jag mest om kring och skämtar, då är jag nog lite smådryg!Emelie Wibron trivs i sitt Iksu och med Umeå som studieort. Hon gillar att allt är samlat på campus, efter skolan är det nära till träningen. Första året på teknisk fysik innebar mycket matteplugg, andra årets fysikkurser är därför en välkommen omväxling, tycker Emelie.Vilka kurser har varit mest intressanta hittills?– Jag har nog fastnat lite för programmering och beräkningsteknik. Det är nog den inriktningen jag är mest inne på att jag ska läsa sedan.Vad vill du göra i framtiden?
– Det är en svår fråga, många undrar vad jag ska bli och jag har inget bra svar. Kanske något åt projektledarhållet, jag gillar problemlösning och att jobba med människor.

Namn: Emelie Wibron.
Ålder: 20 år.
Kommer från: Sundsvall.
Bor: i en tvåa på Berghem.
Studerar: fjärde terminen på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik.
Gör på fritiden: hinner inte så mycket annat än innebandyn och att umgås med kompisar.

Text & foto: Anna-Lena Lindskog

Redaktör: Anna-Lena Lindskog