Publicerad: 2010-03-23

Gymnasister examinerar i kreativ matlagning

NYHET Restauranghögskolan vid Umeå universitet ger en unik nätkurs i grundläggande kreativ matlagning för gymnasieelever som studerar ett hotell- och restaurangprogram. Nu är det dags för vårens examinationer i restauranghögskolans kök.

– Vår nätkurs är mycket populär. Idag har vi samarbete med sex gymnasieskolor i Norrland och fler står på kö. Det är många som vill erbjuda sina elever den här chansen att få en glimt av hur det kan vara att studera på Restauranghögskolan i Umeå, säger Andreas Helgesson, kock och examinerande lärare.

I dagsläget har Restauranghögskolan vid Umeå universitet samarbete med sex gymnasieskolor i Umeå, Vilhelmina, Skellefteå, Gällivare, Kiruna och Boden. Till hösten inleds ett samarbete med gymnasieskolorna i Örnsköldsvik, Sollefteå och Härnösand.

– Vi har utvecklat den här idén om parallellstudier för att öka kontaktytan mot program i gymnasieskolan som inte är studieförberedande. Det här kan vara ett uppslag för fler utbildningar att ta efter för att nå gymnasister med information om högskolan, säger Ulla Blomqvist, enhetschef på Restauranghögskolan.

Nätkursen grundläggande kreativ matlagning omfattar fem högskolepoäng och genomförs med hjälp av videofilmade lektionsavsnitt av olika rätter som sedan examineras genom tillagning i Restauranghögskolans kök.

– Studenter från Restauranghögskolan har stora chanser att få jobb på erkända restauranger och krogar i branschen, som vi har ett bra samarbete med tack vare våra namnkunniga gästföreläsare, säger Andreas Helgesson.

Examination tisdag 23 mars kl. 13-16:
Östra gymnasiet, Umeå på Restauranghögskolan, Umeå universitet:

Kommande examinationer: Välkommaskolan, Gällivare, tisdag 27 april
Balderskolan, Skellefteå, tisdag 27 april

För mer information och kontakt: Andreas Helgesson Kock och examinerande lärare Restauranghögskolan, Umeå universitet Telefon: 070-354 27 01
E-post: andreas.helgesson@gastrobotnia.com

Restauranghögskolans hemsida