Publicerad: 2018-05-29

Hackaton för smartare städer och hem

NYHET Studenter på Masterprogrammet i IT Management samarbetade med Umeå Energi under ett hackaton, där fokus låg på att skapa en prototyp utifrån området smarta städer och hem.

Studenter på Masterprogrammet i IT Management samarbetade i höstas med Umeå Energi, där de i kursen IT Innovation fick i uppgift att ta fram olika affärsupplägg med utgångspunkt: Umeåbornas förväntningar på en smart stad eller ett smart hem. Under kursens avslut presenterade studenterna sina arbeten för Umeå Energi, som inspirerades och valde att gå vidare med en av gruppernas idéer.

– Vi fick ta del av otroligt bra idéer som gav oss nya perspektiv. Samarbeten som detta, där vi kombinerar nya tankar och idéer med kompetensen vi har idag, är avgörande för framtiden, säger Magnus Torrkulla, IT-chef på Umeå Energi.

Under två dagar i maj har Umeå Energi tillsammans med den utsedda studentgruppen deltagit i ett hackaton som Umeå Energi anordnat. Studenterna tillsammans med medarbetare på Umeå Energi skapade en prototyp utifrån affärsupplägget som presenterades av studenterna under höstens samarbete.

– Det är väldigt spännande med den här typen av samarbeten mellan universitet och företag. Vi vill skapa relationer för att väcka nyfikenhet hos studenterna kring oss som företag. Vi har ett rekryteringsbehov både nu och i framtiden och ser ett värde i att ha olika samarbeten med universitetet, berättar Helena Botold, HR Strateg på Umeå Energi.

Anledningen till att Umeå Energi valt att samarbeta med IT Management studenter är bland annat att programmet innehåller personer med olika bakgrund, vilket resulterar i en blandning av kompetenser.

– För mig som innovationsledare är en framgångsfaktor för att skapa innovation att arbeta med ett team med en mix av kompetenser, vilket också är anledningen till att vi under de två dagar som hackatonet pågått valt att blanda studenter och medarbetare på Umeå Energi, säger Annelie Weinehall, konsult på Umeå Energi.

Från Umeå Energi har deltagare uttryckt sig positivt till hackathonet och tyckt att det varit rolig att jobba med studenterna som en extern part.

– Det har varit jätteskoj att arbeta med studenterna eftersom alla var så engagerade och det var väldigt olika personligheter i gruppen, säger Ru Zarin, UX Design Lead på Umeå Energi.

– Det var kul att köra ett hackathon med studenterna på IT Management. Jag tycker att man lär sig mycket när man blandar grupperna som vi valt att göra, alla kan olika saker. Jag tycker också att vi kom väldigt långt på kort tid, säger Nina Runeke, Interaktionsdesigner på Umeå Energi.

Som avslutning av hackthonet presenterade studenterna resultatet av två intensiva dagar för intresserade medarbetare på Umeå Energi.

– Det här var jättepositivt, man kan hinna mycket på kort tid. Det syns på resultatet att det är ett utifrån-perspektiv så det är helt rätt att jobba tillsammans och testa nya samarbeten. Det är också imponerande hur avslappnat studenterna presenterade slutresultatet, säger Lars Mikaelsson, Verksamhetsutvecklare på Umeå Energi.
– Jag tyckte det var jätteintressant att se demon och imponerande hur mycket de hunnit göra på två dagar. Jag passade även på att titta in redan den första dagen för att se hur de jobbade. Det var roligt att se hur engagerade både studenter och medarbetare var när de jobbade tillsammans med det här, säger Malin Malmenström, Affärsutvecklare på Umeå Energi.

Efter det lyckade hackatonet har studenterna uttryckt att det varit en kul och lärorikt upplevelse, en otrolig chans att få upptäcka hur pass snabbt man kan skapa något. Studenterna har flera idéer på hur de kan utveckla arbetet, då allt inte rymdes inom ramen för hackathonet, och har nu fått tillgång till allt teamet gjort för att driva vidare projektet.

Bild ovan: Studenter på Masterprogrammet i IT Management tillsammans med medarbetare på Umeå Energi.

Bild: Studenter presenterar resultatet, som syns i telefonen, av hackathonet.

Redaktör: Fanny Routovaara