Publicerad: 2018-12-17

HALDI-seminarium i Jokkmokk

NYHET Vaartoe – Centrum för samisk forskning vid Umeå universitet och Region Norrbotten bjuder in till seminarium den 17 december för att presetera HALDI - ett planerat forskningsprogram med syfte att studera hälso- och levnadsförhållanden i de nordligaste delarna av Sverige.

Text: Per Melander

HALDI kommer i ett första steg att vända sig till boende i Jokkmokk med start under 2019/2020. Projektet är finansierat av Socialdepartementet och samarbetar nära med den norska SAMINOR-studien, som drivs av Senter for samisk helseforskning vid Norges arktiska universitet, UIT.

Seminariet den 17 december är öppet för alla som bor i Jokkmokks kommun. Seminariet sänds även live i Sameradion i Sveriges radio P2 mellan kl. 15.00-16.00.

Läs mer om seminarieprogrammet

Hör inslag om seminariet på Sameradion

Hör intervju med Per Axelsson på Sameradion

Hör fler inslag om Haldi på Sameradion