Publicerad: 2012-12-20

Håll granen grön och grann i stugan

NYHET Nu är det hög tid att tänka på årets julgran. Vackra kulor och glitter är inte det enda som hör julgranen till. Där bor också en massa småkryp, så många som 10 000 individer i varje gran. Dessutom har granen lika många barr – som så småningom ska dammsugas upp.

Text: Ingrid Söderbergh

Den första rapporterade svenska julgranen är från 1741, men det dröjde till 1900-talet innan seden spred sig utanför godsen och herrgårdarna. I dag köper vi tre miljoner julgranar i juletid i Sverige. Om granen barrar på julafton eller håller till påska är inte bara slump. Det handlar om kunskap och skötsel.

Träd släpper blad, eller barr om det är ett barrträd, när de tycker att de inte behöver dem längre. Ett problem med bladen och barren är att det är där som vattnet avdunstar, så känner trädet att det håller på att torka ut kan det liksom ”välja" att göra sig av med dem. Det är en aktiv process, det är inte bara så att om granen tvärdör så barrar den, utan celler måste brytas ner.

Ta hand om din gran

Granar som man plockar in är förhoppningsvis i vila och det tar ett tag för dem att "vakna upp. Efter ett tag dör granen, men vi kan göra processen långsam genom att ta hand om den på rätt sätt. Då tar det ett tag innan den barrar.

– Just när man tar in granen behöver den inte vatten, men så fort den tinat gör den det, så står den inte i vatten då eller om man senare glömmer att vattna, börjar barrlossningsprocessen, och då kommer barrningen fort. En del av de granar man köpt har en mindre bra "förhistoria" efter att de huggits, till exempel att de stått ett tag tinade, och då kan de tidigt börja att barra, säger Stefan Jansson, professor på institutionen för fysiologisk botanik vid Umeå universitet.

Ja, vattnar man inte så mår julgranen alltså dåligt och då börjar processen med att släppa barren. Men skulle den må tillräckligt dåligt redan man tar in den är det liksom kört och då kommer den att börja barra snart i alla fall. Sockra vattnet, kan det vara en livlina?

– Om socker är en myt eller inte vet jag faktiskt inte, men jag själv brukar inte sockra, bara granen var "pigg" när man började och inte får torka ut klarar den sig bortom tjugondag knut i alla fall, säger Stefan Jansson.

Småkryp i julgranen

Ett femtital arter av olika småkryp kan finnas i julgranen. De vanligaste djuren är hoppstjärtar, kvalster, spindlar, små grå fjärilar och en och annan liten skalbagge. De livnär sig på barr, knoppar, skott, bark och på varandra.

Men de är ganska harmlösa och inget att oroa sig för, menar Anders Nilsson, universitetslektor på institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap vid Umeå universitet.

– Jag tycker nog att det som skrivs i dagspressen före jul om småkryp i julgranen är lite överdrivet. Jag hämtar alltid själv en gran i skogen och brukar aldrig se några kryp att tala om. Har heller aldrig gjort någon närmare undersökning av saken då jag inte bryr mig särskilt mycket om utifall de finns där eller inte. En manifestation av stadsbons främlingskap för naturen kan jag tycka, säger han.

Grundtips för julgranen (källa SkogsSverige):

•Välj en färsk gran. •Låt granen gradvis vänja sig vid husvärmen (se ovan) •Mycket vatten - utan socker eller magnecyl. •Skär skåror i granens fot. •Se till att den har en färsk yta i sågskäret. •Slå inte rotändan mot golvet, då stängs ledningsbanorna för vattnet och granen börjar snart torka på grund av vattenbrist.
•Man kan gärna spreja med vatten på grenarna, på samma sätt som man duschar blommor.