Publicerad: 2024-03-19

Hållbara städer och samhällen - en workshopserie om inkluderande social samhällsplanering i norr

NYHET Med stora globala samhällsutmaningar och samhällsomvandlingar i norra Sverige blir frågor om socialt hållbart samhällsbyggande viktiga. Men hur skapar vi städer och samhällen som är tillgängliga, inkluderande, trygga och säkra? Det är ett av målen i FN:s handlingsplan Agenda 2030 om hållbara städer och samhällen och det som kommer att diskuteras i vår workshopserie för tjänstepersoner och beslutsfattare i Norrbottens kommuner.

Sol över Öbacka, älven och Konstnärligt Campus, Umeå

Program för workshopparna

15 april: Planeringsprocesser som främjar delaktighet och folkhälsa. Socialt kapital och kollaborativa praktiker som exempel med forskarna Malin Eriksson och Urban Markström.

19 september: Nyanländas förutsättningar på bostadsmarknaden; bostadssituationer, segregationsrisker och social integration med forskarna Simone Scarpa och Eva Wikström.

19 november: Socialt hållbar och inkluderande planering av våra samhällen i norr – vad ser vi för utmaningar och möjligheter? Workshop och paneldialog med forskarna Malin Eriksson, Urban Markström, Simone Scarpa och Eva Wikström.

Inkluderande social samhällsplanering är både namnet på ett kommunikationsprojekt i samarbete mellan Norrbottens Kommuner och Institutionen för socialt arbete vid Umeå universitet, och ett begrepp som kan kopplas till de pågående stora globala samhällsutmaningar och samhällsomvandlingar vi ser i norra Sverige.

I en workshopserie för beslutsfattare och tjänstepersoner i Norrbottens kommuner diskuterars hur vi kan skapa förutsättningar för samhällen med goda levnadsvillkor och livsmiljöer som främjar invånarnas hälsa och välmående. Det blir ett tillfälle för ömsesidigt kunskapsutbyte samt möjlighet att knyta kontakter och skapa nätverk mellan verksamheterna och Umeå universitet.

Forskare som deltar

De fyra deltagande forskarna har tillsammans stor kunskap om hur kommuner och andra aktörer kan arbeta för socialt hållbara samhällen. Förutom samhällsekonomiska vinster kan deras resultat, när de omsätts i praktiken, även bidra till högre trivsel och hälsa hos kommuninvånare.

Simone Scarpa och Eva Wikström har stor kunskap om segregationseffekter och vad som kan bidra till hållbar integration och bostadssituationer för utlandsfödda svenskar.

Urban Markström forskar om hur det är möjligt att skapa hög samhällsdelaktighet och bra boendeformer för människor med psykisk funktionsnedsättning, samt hur socialtjänsten kan användas som en resurs i samhällsplanering.

Malin Eriksson har mångårig erfarenhet av att tillsammans med kommuner använda konceptet socialt kapital som ett verktyg i praktisk samhällsplanering, för att skapa områden och samhällen som är trygga, säkra och där människor trivs och har hög delaktighet.

Vår digitala workshopserie om hållbara städer och samhällen

Bakgrund till projektet Inkluderande social samhällsplanering

Hösten 2021 startades ett kommunikationsprojekt i samarbete mellan Norrbottens Kommuner och Institutionen för socialt arbete vid Umeå universitet med ambitionen att sprida aktuell forskning kring social hållbarhet till det omkringliggande samhället. Med tanke på den stora samhällsomvandlingen som nu sker i Norrbotten visade det sig snart att projektidén låg helt rätt i tiden. Projektets fyra medverkande forskare har var och en redan pågående forskningsprojekt som fokuserat på andra delar av landet – nu tar de med sig sina erhållna erfarenheter och delar med sig av dem i de workshoppar som äger rum mellan april och november 2024. Forskningsprojektet finansierat av Formas - ett statligt forskningsråd för hållbar utveckling som finansierar forskning och innovation, utvecklar strategier samt gör analyser och utvärderar.