Publicerad: 2020-06-10

Hållbart nyttjande av internationella erfarenheter

NYHET Thomas Mejtoft presenterade en artikel rörande internationellt samarbete och lärande på den årliga CDIO konferensen. CDIO är en organisation som arbetar med stöd vid utbildning av ingenjörer. Årets konferens var den första som arrangerades online.

Artikeln som presenterades behandlar behov och lärdomar som gjorts i ett interdisciplinärt internationellt undervisningsprojekt som involverat studenter som studerar Civilingenjörsprogrammet i Interaktion och Design vid Tillämpad Fysik och Elektronik, Umeå universitet och marknadsföringsstudenter vid Edith Cowan University i Perth, Australien.

Bakgrunden till projektet är att internationell erfarenhet ökar i betydelse både bland ingenjörer och i de flesta andra studentgrupper. I skuggan av Covid-19 pandemin och nedstängningen av fysiska universitet så har detta projekt blivit än viktigare för att ge våra studenter internationella erfarenheter utan att behöva resa utomlands.

Artikeln har skrivits av Thomas Mejtoft och Stefan Berglund vid Tillämpad fysik och elektronik, Umeå univeristet i samarbete med Helen Cripps, Edith Cowan University, och Chris Blöcker, Institutionen för fysik, Umeå universitet.

Både artikeln och presentationen finns tillgängliga via open access. Följ denna länk.