Publicerad: 2024-01-22

Hälsa på campus 13 februari 2024

NYHET Heads up, programmet för vårterminens Hälsa på campus den 13 februari är klart. Dagen bjuder in studenter och medarbetare vid Umeå universitet till ett smörgåsbord av fysiska aktiviteter och föreläsningar inom temat hälsa och fysiska aktiviteter.

Hälsa på campus arrangeras en gång per termin och erbjuder något för alla. Arrangemanget ska bidra till att inspirera och motivera studenter samt medarbetare till fysisk aktivitet och samtidigt ge ökad kunskap om fysisk aktivitet och hälsa. I vanlig ordning är alla aktiviteter, workshops och föreläsningar gratis.

–Vi kan på nytt presentera ett program med varierat utbud av föreläsningar och aktiviteter till universitetets studenter och medarbetare. Höstens arrangemang lockade 2 222 deltagare – nu hoppas vi på ett nytt deltagarrekord, säger Pernilla Eriksson, projektledare för Hälsa på campus.

Ett axplock ur programmet

Hälsa på campus 13 februari erbjuder såväl nya spännande aktiviteter som favoriter i repris.

–Vi har genom åren haft ett högt tryck på skidåkning. Hälsa på campus 13 februari erbjuder öppet spår på campusängarna samt bokningsbara skidlektioner i såväl klassisk stil som skate, intervaller med IKSU Längdskidor och turskidor i skärgården med IKSU Frilufts, berättar Tove Mårs, projektsamordnare.

Bland nyheterna finns bland annat workshopen ”Våga vegetariskt – en resa i grönsakslandet” som ska inspirera och motivera till att laga mer vegetarisk mat. Tillsammans med Vän i Umeå erbjuds studenter och medarbetare möjligheten att prova enkla yogaövningar på Bildmuseet.

–En annan nyhet på programmet är möjligheten att dansa Lindy Hop tillsammans med föreningen Swingum i Ljusgården. Inga förkunskaper krävs, kom som du är – det blir kul, fortsätter Tove Mårs.

Anmälan för de bokningsbara aktiviteterna öppnar 29 januari.

Hälsofrämjande kunskaper

Hälsa på campus erbjuder ett flertal föreläsningar för att främja medvetenheten och kunskapen kring fysisk aktivitet och hälsa.

På plats i Aula Nordica föreläser Stig Wiklund, en av Sveriges främsta mentala tränare/coacher, samt Amanda Lahti, ST-läkare i allmän medicin och forskare vid Lunds universitet. Amanda föreläser om effekterna av den så kallade ”Sittsjukan” och att varje steg räknas.

–Amanda tydliggör varför det är så viktigt att göra avbrott i vårt sittande – hur varje liten positiv förändring i vardagen kommer påverka vår hälsa i en positiv bemärkelse. Stig kommer i sin tur att dela med sig av grunderna i mental träning som får oss att gå från att tänka till att göra. Han förklarar hur vi kan göra bestående och positiva förändringar i livet med hjälp av tankens kraft, berättar Pernilla Eriksson.

Utöver dessa två inspirerande föreläsningar kan studenter och medarbetare ta del av Hälsa på campus digitala föreläsningar. Bland dem ser vi bland annat Steven Nordin, professor i psykologi vid Umeå universitet som förklarar varför det är så svårt att följa goda hälsoråd, samt Monika Björn, träningsexpert och en av Sveriges mest kända klimakterieaktivister.

–Vi ser framemot dagen och hoppas på att få dela den med många studenter och medarbetare. Vi hälsar er alla varmt välkomna till en dag i rörelse, säger Pernilla Eriksson.

Programblad 13 februari 2024

Programme Health on Campus 13 February 2024