Publicerad: 2024-02-23 Uppdaterad: 2024-03-05, 08:04

Hälsa på campus inspirerar till fysisk aktivitet och bättre hälsa

NYHET Universitetets friskvårdsdag Hälsa på campus lockade närmare 2 450 studenter och medarbetare till en dag fylld av inspiration, kunskap och aktiviteter.

För att våra fordon och maskiner ska fungera bra och hålla över tid behöver vi ta hand om dem, lika viktigt är det att vi tar hand om oss själva för att vi ska må bra och hålla under lång tid.

–Hälsa på campus 13 februari är det fjortonde arrangemanget sedan starten hösten 2017. Dagen är otroligt uppskattad bland studenter och medarbetare, vi slår ett nytt deltagarrekord även denna gång, säger Tove Mårs, projektsamordnare för Hälsa på campus och fortsätter:

–Extra roligt är också att projektet uppmärksammas internationellt. Hälsa på campus har utsetts som ett specifikt gott exempel av organisationen FISU som bland annat arbetar med att hälsocertifiera lärosäten världen över.

Något för alla

Hälsa på campus erbjuder ett brett utbud av aktiviteter att välja mellan. Studenter och medarbetare kunde under dagen bland annat prova på skidåkning, pimpelfiske, armbrytning, dans, matlagning, klättring, meditation, konstvandring, simning och racketsport.

Susanne Gidlund, forskningsingenjör vid Institutionen för medicinsk biovetenskap, deltog i workshopen Våga vegetariskt – en nyhet på programmet.

-Det var otroligt rolig och givande. Hoppas den återkommer så att fler får chans att testa, säger Susanne.

Varje steg räknas

Utöver ett smörgåsbord med aktiviteter erbjuder Hälsa på campus flera föreläsningar inom ämnet fysisk aktivitet och hälsa. Amanda Lahti, ST-läkare i allmänmedicin och medicinare doktor, gästade Hälsa på campus med föreläsningen ”Sittsjukan – varje steg räknas”. Hon har ett genuint intresse för såväl elitidrott som folkhälsa med inriktning på fysisk aktivitet och stillasittande. Amanda är styrelseledamot för Idrottsmedicin Sverige och lagläkare för Malmö FF herrar i allsvenskan.

–Om träning vore en tablett skulle det antagligen vara världens mest sålda läkemedel, säger Amanda Lahti.

Amanda förklarar att få tabletter har så positiva effekter och ringa biverkningar på kroppen som regelbunden träning. Genom att röra på oss förebygger vi många av våra vanligaste folksjukdomar. Det finns omfattande forskning som visar att fysisk aktivitet har en viktig roll för vår hälsa. Ett träningspass sänker bland annat blodtrycket upp till 12 timmar efter passet, en rask promenad fem dagar i veckan minskar risken för demens med 30 procent. Fysisk aktivitet har dessutom visat sig ha likvärdig effekt som samtalsterapi och antidepressiva mediciner vid depression. Genom att vara fysisk aktiv sänker vi våra kortisolnivåer, får en bättre reglering av stresshormoner, drabbas mindre av ångest och får en bättre sömn. Fysisk aktivitet är dessutom associerat med förbättrade akademiska resultat.

Amanda betonar också att den som inte hinner träna är sannolikt den som behöver det allra mest.

–Det krävs varken maratonlopp eller vasalopp för att vi ska få positiva hälsoeffekter av rörelse, 30 minuters promenad om dagen räcker. Även om vi delar upp denna halvtimme i tre stycken tiominuters promenader får vi goda hälsoeffekter, fortsätter Amanda Lahti.

Små förändringar har stora positiva effekter med tiden

Tidigare var människan alltid i rörelse på jakt efter föda eller skydd, i dag får vi en alltmer passiv livsstil. Även om svenska folket rapporterar att de motionerar mest i hela Europa visar också forskning att vi också sitter mest stilla. Att stillasittandet bland barn och vuxna ökar resulterar i en rad negativa hälsoeffekter.

– Ju mer tid vi tillbringar sittande framför en skärm innebär mindre tid till friskfaktorer. Det är viktigt att vi inte underskattar den lilla rörelsens betydelse. Forskning visar att en två minuters besträckare var tjugonde minut har stor påverkan på hälsan, bland annat med lägre blodsocker och insulinnivåer, förklarar Lahti.

Amanda tydliggör hur lite det egentligen krävs för att vi ska upp nå stora hälsovinster genom regelbunden rörelse och minskat stillasittande.

–Hinner du inte träna, se till att du bryter ditt stillasittande och tar regelbundna och korta besträckare var tjugonde minut. Förutom obegränsat med vardagsrörelse behöver du få upp pulsen mer än vanligt 2–2,5 timmar per vecka samt stärka dina muskler då och då, råder Amanda Lahti och fortsätter:

–Är du en person som inte rör på dig alls är det bara att gratulera, du tillhör dem som har mest hälsa att vinna på att börja vara fysisk aktiv.

Hälsa på campus – Nya datum för genomförande

Från och med hösten 2024 har rektor beslutat att ändra datum för Hälsa på campus. Framgent kommer Hälsa på campus alltid att genomföras onsdag vecka 38, detta för att inte sammanfalla med höstens välkomstarrangemang, samt att även vårterminens Hälsa på campus framflyttas från fettisdag till onsdag vecka 8.

–Vi vill rikta ett stort tack till studenter och medarbetare som bidrar till att Hälsa på campus blir ett härligt arrangemang. Vi ses onsdag den 18 september igen, säger Pernilla Eriksson, projektledare för Hälsa på campus och områdeschef för Idrottshögskolan.

Fakta: Hälsa på campus

Hälsa på campus, Umeå universitets friskvårdsdagar, vill inspirera, öka medvetenheten och kunskapen kring fysisk aktivitet och hälsa med målsättningen att Umeå universitet som lärosäte får hälsosammare och mer välmående studenter och medarbetare. Hälsa på campus syftar dessutom till att studenter, som framtidens ledare, ska ha kunskaper och förståelse för att själva kunna prioritera hälsa och kunna inspirera andra till ett hälsosamt liv.

Dagen erbjuder studenter och medarkostnadsfria föreläsningar, fysiska aktiviteter och workshops inom ämnet fysisk aktivitet och hälsa.

Önskemål på kommande föreläsare och aktiviteter i samband med Hälsa på campus välkomnas till halsapacampus@umu.se.