Publicerad: 2017-10-26

Hälsa på campus VT-18 inbjuder till föreläsningen Hjärnstark

NYHET Hälsa på campus VT-18 (fd. studentsportardagen) genomförs den 13 februari med temat Träna Hjärna. Som en försmak till arrangemanget välkomnar Idrottshögskolan i samarbete med En Svensk Klassiker och SJ anställda och studenter vid Umeå universitet att kostnadsfritt lyssna på föreläsningen "Hjärnstark" med Anders Hansen.

Under höstterminen 2017 lanserade Idrottshögskolan konceptet Hälsa på campus. Projektet är en del i en satsning på hälsa och friskvård vid Umeå universitet. Hälsa på campus erbjuder studenter och anställda vid Umeå universitet kostnadsfria aktiviteter och föreläsningar. Vårterminens Hälsa på campus arrangeras tisdagen den 13 februari.

Bli hjärnstark med Anders Hansen

Idrottshögskolan kan i samarbete med En svensk Klassiker och SJ presentera Anders Hansen som den 7 februari kommer föreläsa i Aula Nordica mellan kl. 10:30-12:00 för anställda och studenter vid Umeå universitet med föreläsningsrubriken "Hjärnstark".

Anders Hansen är överläkare i psykiatri samt författare till böckerna "Hjärnstark" samt "Hälsa på recept". I sin föreläsning berättar Hansen om den senaste forskningen kring hur motion och träning kan få fullständigt ofattbara effekter på hjärnan. Han kommer dessutom att ge konkreta tips på hur du ska röra på dig för att få de positiva effekterna.

– Vi människor har inte bara en kropp som är byggd för rörelse. Även vår hjärna är byggd för det. Fysisk aktivitet är medicinen vi glömde för att ingen tjänade pengar på den. Det är ofattbart att inte fler känner till hur viktigt det är för hjärnan att vi rör på oss. Om du inte är fysiskt aktiv fungerar inte din hjärna så bra som den skulle kunna, säger Anders Hansen.

- Vi är enormt glada över att kunna erbjuda föreläsningen Hjärnstark som en försmak till Hälsa på campus, säger Pernilla Eriksson, biträdande föreståndare för Idrottshögskolan samt projektansvarig för Hälsa på campus. Genom vårt samarbete med En svensk klassiker och SJ kan vi dessutom erbjuda fritt inträde för anställda och studenter vid Umeå universitet som kan hämta en biljett i Infocenter, Universum.

Inbjudan Anders Hansen - Hjärnstark. 7 Februari 2018.

Läs mer om Anders Hansen

Redaktör: Anna-Karin Eriksson