Publicerad: 2023-11-29 Uppdaterad: 2024-03-05, 15:41

Han är ny rektor vid Handelshögskolan i Umeå

NYHET Den 1 januari får Handelshögskolan vid Umeå universitet en ny rektor. Sofia Lundberg ersätts då av Mats Bergman, professor i nationalekonomi och tidigare Umeåbo.

Text: Elin Olsson

– Det är fantastiskt att få det här förtroendet. Jag ska fortsätta Sofias utmärkta jobb med att locka nya studenter och ge dem bra utbildning, dra in forskningspengar och skapa förutsättningar för bra forskning, säger Mats Bergman.

Mats Bergman är professor i nationalekonomi vid Södertörns högskola i Stockholm sedan 2005. Tidigare har han bland annat varit chefsekonom på Konkurrensverket i åtta år. Nu blir han ny rektor på Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Gammal Umeåbo

– Jag är uppvuxen i den östra delen av i Umeå och har pluggat, doktorerat och varit lärare vid Umeå universitet. Två av mina tre barn är också födda i Umeå. Vi bodde i Umeå till 1997 då vi flyttade till Stockholm. Men det känns roligt att komma tillbaka. Mycket har hänt sedan jag flyttade härifrån – både staden och universitetet har växt mycket, säger Mats Bergman och fortsätter:

– Jag var på konferens i Umeå under hösten och då visste jag åt vilket håll jag skulle gå för att komma till järnvägsstationen. Det var smidigt, säger han och skrattar.

Två av hans barn har flyttat hemifrån, men den yngsta bor kvar hemma och går i gymnasiet. Så än så länge blir det ingen flytt till Umeå, utan Mats inleder med veckopendling.

– Jag har en lägenhet på Berghem, så det känns bra, säger Mats Bergman.

Bred erfarenhet

Hans forskningsområde är Industrial Organization, särskilt konkurrenspolicy, företagsförvärv, regleringar och avregleringar, nätverksindustrier samt offentlig upphandling och konkurrensutsättning av välfärdstjänster. Han är även ekonomisk expert vid Patent- och marknadsdomstolen samt ledamot i Handelns Ekonomiska Råd.

– Jag har haft ett uppdrag här på Södertörns Högskola som liknar rektorsuppdraget – jag var prefekt för Institutionen för samhällsvetenskap under fem år. Uppdraget var otroligt givande och det är fantastiskt att få ett sådant förtroende. Därför ser jag mycket fram emot att kliva på som rektor på Handelshögskolan, säger Mats Bergman.

Som rektor på Handelshögskolan i Umeå ersätter han Sofia Lundberg, som varit rektor sedan 2015. Under hennes tid har antalet studenter på Handelshögskolan ökat från cirka 2 000 till 3 000, nya program har utvecklats, och kopplingen till näringslivet har förstärkts. Samtidigt har Handelshögskolan erhållit en internationell ackreditering för dess höga kvalitet.

– Det känns bra att lämna över till Mats – jag tycker att det är bra att det vetenskapliga ledarskapet roterar. Vi har jobbat ihop tidigare och har liknande forskningsområden, så jag vet att han är en bra person, har för uppdraget relevanta erfarenheter och kompetens som kommer att bidra till Handelshögskolans fortsatta utveckling, säger Sofia Lundberg.

Mats Bergman menar att Handelshögskolans nuvarande strategi är välutvecklad.

– Den känns bra att utgå från. Vår utmaning är likadan som alla andra delar vid universitetet – att dra in forskningspengar, skapa förutsättningar för bra forskning, locka nya studenter och ge dem en bra utbildning, säger han och tillägger:

– Som på de flesta institutioner vid universitetet i Sverige är det en obalans mellan män och kvinnor när det gäller professorer. Det är bara en fjärdedel kvinnor på de positionerna, vilket tyvärr är vanligt. Det kommer jag att kika lite extra på. Efter att ha varit jämställdhetssamordnare i sex år vid Södertörn vet jag att det inte finns någon quick fix, utan det är ett arbete som tar tid.

Mats Bergman tillträder officiellt den 1 januari 2024.