Publicerad: 2007-10-17

Handelshögskolan i Umeå framgångsrika i VM

NYHET Nio studenter från Handelshögskolan vid Umeå universitet representerade Sverige i världsmästerskapet i entreprenörskap den 11–12 oktober. Laget slutade som tredjepristagare i sin liga, vilket är det bästa resultatet någonsin för ett svenskt lag i SIFE World Cup.

– Då detta är den största världscupen i historien med 2300 deltagare från närmare 50 länder gör det oss extra stolta, säger Lars Lindbergh, rektor vid Handelshögskolan.

Världsmästerskapet i entreprenörskap för studenter – SIFE World Cup – hölls i New York, och anordnas varje år av den internationella organisationen SIFE (Students In Free Enterprise). I år bestod Sveriges lag av studenter från Handelshögskolan vid Umeå universitet, då de tidigare i år tog hem SM-bucklan.

I världscupen placerade sig Sverige som trea i en grupp på fem andra nationella lag, och blev totalt fjärde bästa europeiska land. Det är det bästa resultatet någonsin för ett svenskt lag i tävlingen.
– SIFE-studenternas engagemang och drivkraft är oerhört uppskattat, vi har idag flertalet studenter som tack vare att de drivit SIFE-projekt fått spännande och utvecklande arbeten efter studierna, säger SIFE Sveriges VD Camilla Ljunggren.

Vid tävlingen i New York presenterade teamet resultat och effekter av de projekt som de har drivit under året, bland andra Entreprenom och Kreation som verkar för att öka intresset för entreprenörskap hos gymnasieelever lokalt och nationellt. Den mycket namnkunniga juryn bestod av toppchefer från bland annat HSBC Bank, KPMG, Coca Cola och Unilever.
– Det bästa med projekten har varit att det är så kul att motivera andra. Vi kan komma in i en klass där eleverna verkar helt omotiverade och när man lyckas vända dem till att bli intresserade av företagande, så är det en väldigt härlig känsla, säger Akrem Abdu, student som fungerat som SIFE-koordinator under det mycket framgångsrika läsåret.

Teamet har också, i samarbete med studenter som läser programmet för digital medieproduktion vid institutionen för informatik, Umeå universitet, drivit projektet Kaffeduellen som syftade till att förbättra arbets- och levnadsförhållanden för kaffeodlare i utvecklingsländer.
– Kaffeduellen är vårt flaggskepp och det vi är mest stolta över, där vi känner att vi gör en viktig skillnad samtidigt som projektet har genererat en ny innovation och ett nytt företag, säger Stefan Ovrell, student och tillträdande SIFE-koordinator.

SIFE grundades i USA 1975 och etablerades i Sverige 2004 på initiativ av Electrolux, Investor och Svenskt Näringsliv. Det svenska VM-laget på bilden är: Esam Aslan, Emilia Lindmark, Hannah Moström, Niklas Hellström, Akrem Abdu, Stefan Ovrell, Jacob Hanell, Marlene Johansson (Faculty Advisor Handelshögskolan), Jonas Brorsson, Louise Tetting (Faculty Advisor, Handelshögskolan), Erik Johansson.

För mer information, kontakta: Marlene Johansson, Handelshögskolan, Umeå Universitet, tel: 090-786 99 48
e-post: marlene.johansson@usbe.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson