Publicerad: 2014-09-23

Handelshögskolan utbildar tillväxtföretag i Västernorrland

NYHET Länsstyrelsen valde Handelshögskolan att utveckla 60-70 ägare och ledare av Västernorrlands tillväxtföretag. I dagarna avslutades projektet på Länsresidenset i Ö-vik.Länsstyrelsen och deltagarna är mycket nöjda över projektet.

Projektet var ettårigt och omslöt drygt 4,3 miljoner och 65 företag. De som deltog i programmet delades upp i 4 grupper. Företagen (ägare och VD) varierade i storlek och bransch, från 2 till ca 100 anställda och en omsättning mellan 1- 155 milj, tillverkande och tjänsteföretag (privat och offentlig service).

I programmets fyra tre dagars moduler har avhandlats strategi, marknad-sälj, ledarskap och organisering och styrningsfrågor (ekonomisk som organisatorisk).

Det  började med en nulägesanalys för att sedan forma en strategi för att sedan hitta en bra organisering och styrning och avsluta med en handlingsplan för framtiden. Mellan programmodulerna har företagen jobbat vidare kring dessa områden på hemmaplan i form av ”hemläxor” för att sedan byta erfarenheter vid redovisning i programmet. Höra, göra, reflektera och förändra har varit grundidén.

Projektet har lett till ökad tillväxt. Redan nu har närmare ca 25% av företagen börjat göra affärer med varandra och mellan kommunerna vilket var ett av projektets syften. Länsstyrelsen kommer att göra en slutlig uppföljning under 2015-2016 utifrån tillväxt, då länet har en vikande tillväxt, och man följer även upp samarbete över kommungränserna.

Länsstyrelsen och deltagarna är mycket nöjda över projektet.Deltagarnas kommentarer: ”Jag har fått ordning och struktur och vi har en helt annan kommunikation inom i vårt företag än innan programmet”, ”Tack för en fantastisk utbildning”, ”Universitet?….jag var lite skeptisk från början men det har verkligen överträffat mina förväntningar, mycket bra”.

”Intensivt men fantastiskt roligt” säger projektansvarig och programledare, Mats Nordström vid Handelshögskolan som tillsammans med Håkan Bohman, Handelshögskolan, jobbat med företagen.