Publicerad: 2021-05-12

Handelshögskolans Alumnistiftelses pris 2021

NYHET 2021 års mottagare av Handelshögskolans Alumnistiftelses stipendium om 10 000 kronor som delas ut i samarbete med Swedbank har utsetts. Mottagare är Mathias Särkimukka, student vid Civilekonomprogrammet med inriktning mot handel och logistik.

Text: Rickard Lindberg

För att komma ifråga som stipendiat ska stipendiaten ha arbetat för att: "främja utveckling och kvalitet vad gäller utbildning och forskning vid Handelshögskolan vid Umeå universitet" och/eller "främja Handelshögskolans studenters utbildning och utveckling".

Ida Carlqvist, Swedbank Umeå och samarbetspartner för Alumnistiftelsens pris; ”Vi på Swedbank är stolta och glada över att få vara med och dela ut detta fina pris till en mycket värdig representant!”

Mathias Särkimukka har under hela sin studietid varit aktiv inom Finansmästeriet i studentföreningen HHUS där han verkat för att synliggöra frågor genom både evenemang samt att sprida sina kunskaper till andra genom Ekbladet, studenternas egna magasin.

Mathias Särkimukka ingick i den grupp som planerade och genomförde finansresan till Stockholm 2019 där 20 studenter fick besöka ett antal finansaktörer. Mathias Särkimukka lyckades även delfinansiera resan för samtliga deltagande genom att ansöka om och få beviljat medel från en minnesfond inom branschen. Han har även tagit sig an rollen som lekmannarevisor hos Unga aktiesparare i Umeå.

Mathias Särkimukka har vidare med framgång deltagit i SM i ekonomi där han vunnit Umeå deltävling två år i rad. Med en 6:e plats nationellt förra året hoppas han nu på än en bättre placering detta år med semifinal som äger rum inom kort. Genom att framgångsrikt delta i nationella tävlingar inspirerar Mathias Särkimukka medstudenter vid Handelshögskolan och visar att den utbildningskvalitet som finns i Umeå står sig mycket väl i nationell konkurrens.

Utöver sina insatser inom dessa områden har Mathias Särkimukka även bidragit till den sociala trivseln för sina medstudenter genom att agera såväl fadder för nya programstudenter som medlem i international buddy-program. Som buddy tog Mathias Särkimukka bland annat initiativ till att bjuda med internationella studenter på Björklöven-match samt för att spela curling.

Sagt om Mathias:

En prestigelös förebild som alltid uppmuntrar och motiverar till engagemang i såväl sidoaktiviteter som till goda studieresultat

- Det är otroligt roligt och ärofyllt att bli årets mottagare av USBE Alumnistiftelses stipendium och jag vill rikta ett stort tack för denna utmärkelse. Jag vill även skicka en särskild hälsning till alla engagerade ledamöter inom HHUS Finansmästeri samt till mina lagkamrater i SM i ekonomi, säger Mathias Särkimukka.

- Till nuvarande och kommande studenter vill jag uppmuntra er till engagemang vid sidan av studierna, hitta något ni finner intressant och ta vara på alla möjligheter som studietiden erbjuder. Med denna utmärkelse hoppas jag att studenter och framtida mottagare av detta pris blir inspirerade och bidrar till USBEs verksamhet på ett eller annat sätt under lång tid framöver.